'Vitesse heeft enorm bedrag tot 19 miljoen euro nodig om te overleven'
Vitesse heeft op korte termijn een enorm bedrag nodig om het voortbestaan te garanderen. De Arnhemmers moeten in het uiterste geval op zoek naar negentien miljoen euro, melden bronnen rond de club aan De Telegraaf.
De op één na oudste profclub van Nederland dreigt te verdwijnen als er niet snel een oplossing wordt gevonden. De nieuwe leiding van Vitesse heeft nu een concept van een reddingsplan opgesteld, dat eind vorige week is ingediend bij de licentiecommissie van de KNVB en het Ministerie van Economische Zaken. Een belangrijke pijler is een zogenaamde WHOA-procedure.
Op eenzelfde wijze wisten ADO Den Haag en VVV-Venlo in het verleden een faillissement af te wenden. De nieuwe Vitesse-directeur Edwin Reijntjes maakte dat proces destijds van dichtbij mee in Den Haag. Een WHOA-procedure houdt in dat met een gang naar de rechter een bedrijf met schulden geherstructureerd kan worden. Belangrijke voorwaarde is dat het bedrijf levensvatbaar is. Volgens De Telegraaf twijfelen deskundigen ernstig of dit kans van slagen heeft voor Vitesse.
De Gelderse club hoopt bovendien op een huurverlaging, zeker nu degradatie naar de Keuken Kampioen Divisie onafwendbaar lijkt. Gelredome-eigenaar Michael van de Kuit bleek in het verleden echter onvermurwbaar. Tot slot is de investering van Coley Parry een hoofdpijndossier, schrijft de krant. De Amerikaan stak al twaalf miljoen euro in de club, die door het uitblijven van een overname is omgezet in een lening met een rentepercentage van twaalf procent.
De verhoudingen tussen Vitesse en Parry zouden 'verhard' zijn. De investeerder is niet blij met de WHOA-procedure, aangezien hij als grootste schuldeiser een flink bedrag kan kwijtraken. 'Een van de besproken scenario’s is het afkopen van een deel van de schuld aan Parry, waarna de rest wordt omgezet in een aandelenpakket van 24,9 procent', klinkt het.
Parry benadrukt in een reactie aan De Telegraaf evenwel 'op geen enkele wijze de redding van de club in de weg staan'. "Het is ook in mijn eigen belang dat Vitesse blijft bestaan."