Primeur voor Ajax: Ik kreeg meteen te horen dat ik niet zo moest overdrijven
Ajax maakt plaatje compleet

Primeur voor Ajax: "Ik kreeg meteen te horen dat ik niet zo moest overdrijven"

20-11-2014 09:52
6

Met de 2,5 miljoen euro die ABN Amro de komende jaren gaat betalen, heeft Ajax een unieke deal afgesloten. Sportmarketeer Bob van Oosterhout kan zich niet herinneren dat een bedrijf ooit eerder miljoenen in de jeugd van een voetbalclub investeerde.

"Dat is een goede constatering, dit is een primeur in Nederland", zegt Van Oosterhout tegen Ajax Showtime. "Het hoeft als bedrijf niet altijd verstandig te zijn om te investeren in de jeugd. AON was bijvoorbeeld hoofdsponsor van Manchester United, maar betaalt nu precies hetzelfde bedrag voor de jeugdopleiding."

"Dat snap ik niet helemaal", vervolgt Van Oosterhout, die nu wel alleen maar winnaars ziet. "ABN is net gestart met een nieuwe campagne die zich richt op de jeugd, dus dit vind ik niet zo raar. En de optelsom voor Ajax is geweldig", doelt hij op het enorme bedrag dat de landskampioen jaarlijks gaat ontvangen.

Weinig mensen hadden gedacht dat het Ajax zou lukken om opnieuw tien tot twaalf miljoen euro per jaar binnen te slepen. Van Oosterhout had echter al voorspeld dat de jeugdopleiding van Ajax weleens drie miljoen euro waard zou kunnen zijn. "Dat vind ik wel leuk", lacht hij. "Na mijn reactie kreeg ik meteen reacties vanuit Ajax dat ik niet zo moest overdrijven. Nu is het alsnog gelukt."