Het salaris van Messi: indrukwekkende sponsordeals maken Argentijn miljardair

12 oktober 2021 om 14:45
Laatste update: 12 oktober 2021 om 15:41

Lionel Messi vertrok deze zomer van het noodlijdende FC Barcelona naar het steenrijke Paris Saint-Germain. De Argentijnse superster was in Catalonië de best betaalde voetballer ter wereld, maar moet zijn koppositie dit seizoen afstaan aan Cristiano Ronaldo. VoetbalPrimeur analyseert de inkomsten van Messi.

Voordat Messi bij Barça zeventig procent van zijn salaris inleverde, verdiende hij jaarlijks 83,9 miljoen euro bruto. Buiten het veld verdiende hij met 28,5 miljoen ook een alleraardigst zakcentje, wat hem de rijkste voetballer van de planeet maakte met een inkomen van 112,4 miljoen. In Parijs heeft hij iets toe moeten geven, al hoeft hij zich nog altijd geen zorgen te maken.

Salaris
Jaarlijks houdt Messi 35,5 miljoen euro nettosalaris over. Voorzitter Nasser Al-Khelaïfi maakt geen onderscheid tussen Messi en Neymar, aangezien de twee vedettes vrijwel evenveel verdienen. Daarna volgt een gigantisch gat met de rest van de competitie. Ter vergelijking: Kylian Mbappé verdient netto achttien miljoen euro.

Vanuit belastingtechnisch oogpunt heeft de Argentijn het in Frankrijk beter. Zijn nettosalaris verschilt namelijk amper met dat bij FC Barcelona. In Spanje moest hij meer aan de fiscus afdragen, waardoor hij jaarlijks een kleine 38 miljoen euro kon bijschrijven, ondanks een veel hoger brutoloon.

Sponsors
Het zakenblad Forbes weet dat Messi in zijn eerste seizoen bij PSG 30,3 miljoen euro opstrijkt aan sponsorinkomsten. De zesvoudig Ballon d’Or-winnaar is verbonden aan een flink aantal multinationals die hem van inkomsten voorzien. Messi is al jarenlang het paradepaardje van Adidas. Daarnaast speelt hij in reclamespotjes van Pepsi en Budweiser en is de Argentijn een boegbeeld van het horlogebedrijf Jacob & Co.

Vooral de samenwerking met Adidas, waar Messi sinds 2006 aan verbonden is, heeft hem geen windeieren gelegd. In 2017 tekende hij een nieuwe deal met het Duitse bedrijf, wat hem per jaar 21,6 miljoen euro oplevert. Gedurende zijn hele carrière heeft Messi al meer dan 750 miljoen euro verdiend uit salaris en meer dan 300 miljoen euro uit sponsorinkomsten. Daarmee werd hij na Ronaldo de tweede voetballer die de magische grens van één miljard euro passeerde.

Social
Waar de Portugees Messi qua prijzen op het veld voor zich moet dulden, kan de Argentijn hem online niet bijbenen. Op Instagram heeft Messi 274 miljoen volgers, terwijl Ronaldo er 355 miljoen heeft. Op Facebook zijn 104 miljoen mensen geïnteresseerd in het leven van Messi. Een persoonlijk Twitter-account heeft de PSG-vedette niet.

Ondanks het grote verschil met Ronaldo, profiteert Messi royaal van social media. Gemiddeld ontvangt hij 1,01 miljoen euro voor een gesponsorde Instagram-post. In 2021 deed de Argentijn tot dusver - los van Adidas en zijn eigen Messi-store - negentien gesponsorde posts, onder meer voor Gatorade en Lays. Een snelle rekensom leert dat hij dit jaar alleen al via Instagram bijna twintig miljoen euro heeft verdiend.

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Leo Messi (@leomessi)

Vastgoed
Voor zover bekend heeft Messi nog geen beslag weten te leggen op een eigen woning in Parijs. Naar het schijnt is hij de buurman van Ángel Di María en Leandro Paredes in Neuilly-sur-Seine - een voorstad van Parijs - waar hij tijdelijk een huis van 20 duizend euro per maand huurt.

In Barcelona en de Verenigde Staten bezit Messi wel vastgoed. Zijn oude huis in Barcelona kocht hij in 2009 voor een kleine twee miljoen euro. Na renovaties wordt het huis inmiddels geschat op een waarde van 8,5 miljoen euro. Toch zijn de appartementen in Miami de pronkstukken van de Messi-familie. Zo bezit hij de gehele negende verdieping van een ultraluxe appartement in Sunny Isles Beach ter waarde van 6,3 miljoen euro.

Ruim 2,5 jaar geleden deed Messi nog een aankoop in Florida. Zo kocht hij een unit voor meer dan vier miljoen euro in de Porsche Design Tower, dat met zestig verdiepingen een van de hoogste gebouwen van Miami is. Los van de lucratieve verhuurinkomsten, is het een uitstekend vakantieoord voor hem en zijn gezin.

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Leo Messi (@leomessi)

Branding
In 2019 lanceerde Messi zijn eerste kledinglijn en opende hij zijn eigen winkel - The Messi Store - in Barcelona. Zijn zus Maria Sol heeft hij aangesteld als manager van zijn eigen merk. Wat het de Argentijn zelf op jaarbasis oplevert is niet bekend, al zal hij daar zeker de boodschappen van kunnen betalen.

Charity
Dat Messi ook oog heeft voor anderen, blijkt wel uit de oprichting van de Leo Messi Foundation, die bijdraagt aan het verbeteren van mogelijkheden voor kansarme kinderen op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg. Sinds maart 2010 is de Argentijn ambassadeur van UNICEF, waarvoor hij onder andere naar Haïti reisde om de situatie voor kinderen in het land wereldwijd onder de aandacht te brengen.

In maart vorig jaar doneerde de superster één miljoen euro voor de bestrijding van de coronapandemie. Daarnaast signeerde hij shirts en stuurde deze op naar het Chinese farmaceutische bedrijf Sinovac. In ruil hiervoor kreeg Zuid-Amerika 50.000 extra coronavaccins ter beschikking, waarmee voetballers worden ingeënt, zodat de Copa América doorgang kon vinden. Dat Messi het landentoernooi won en zodoende zijn eerste prijs met Argentinië pakte, maakt de cirkel rond.

(Lars Teunissen/VoetbalPrimeur)