Fel FC Groningen loopt 75.000 euro mis en neemt stelling: Heel slecht idee

Fel FC Groningen loopt 75.000 euro mis en neemt stelling: "Heel slecht idee"

25-10-2021 20:46
107

FC Groningen kon zondagavond voor het eerst sinds de eerste speelronde weer eens een overwinning vieren na een Eredivisie-wedstrijd. De Trots van het Noorden is echter een fervent tegenstander van zondagavondvoetbal en heeft hier maandag een uitgebreid statement aan gewijd.

FC Groningen kon in de wedstrijd tegen AZ 11.300 toeschouwers verwelkomen. Het aantal no-shows – afwezige seizoenkaarthouders, kaartbezitters en sponsors – was echter meer dan de helft, bijna zesduizend. 'Hierdoor miste de ploeg op het veld niet alleen een belangrijk deel van de steun van de achterban, supporters lieten de club in de voorbije dagen via vele mailtjes en telefoontjes weten dat ze van het aanvangstijdstip baalden. En dat doet FC Groningen pijn', voegt de club hieraan toe.

De wedstrijd werd verplaatst naar de late zondagavond, omdat tegenstander AZ donderdag nog een Europese wedstrijd tegen het Roemeense CFR Cluj had gespeeld. "Europese prestaties zijn in het belang van het totale Nederlandse voetbal en dus ook van FC Groningen. Waartegen wij geageerd hebben, is het voorstel dat alle clubs één keer op zondagavond 20.00 uur thuis spelen", benadrukt algemeen directeur Wouter Gudde echter. "Dus los van de vraag of dit met het oog op Europese wedstrijden noodzakelijk is. Wij zien het belang van live televisieregistraties, maar dit mag in onze ogen nooit ten koste gaan van het stadionbezoek van supporters en sponsors."

Volgens Gudde loopt FC Groningen door het aanvangstijdstip 75 duizend euro mis. "Maar wat veel belangrijker is: wij verkopen een product, in dit geval een seizoenkaart, waarvan de supporter geen gebruik kan maken. De cijfers bevestigen ons gevoel dat voetballen op zondagavond 20.00 uur een heel slecht idee is." De huidige nummer vijftien van de Eredivisie zal de kwestie aankaarten, belooft men. "We gaan het vanaf nu binnen de ECV verder bespreken en zetten er in de publiciteit een streep onder."