Ajax-sponsor schrikt en wil opheldering: 'Elke dag in gesprek met directie'

9 februari 2022 om 10:52
Laatste update: 9 februari 2022 om 11:11

Ajax dreigt in het slechtste geval ABN Amro kwijt te raken als sponsor. De bank wil na het vertrek van Marc Overmars van de directie horen hoe groot de problemen met ongewenst gedrag zijn, meldt de NOS.

ABN Amro, al zo'n dertig jaar sponsor van Ajax, is geschrokken van de onthullingen rond Overmars, die grensoverschrijdende berichten naar meerdere vrouwelijke collega's heeft verstuurd. Zondag stapte hij op. De bank wil weten hoe groot de problemen met ongewenst gedrag binnen de club zijn en welke stappen Ajax nu onderneemt om dergelijk wangedrag in de toekomst te voorkomen. Daarna wordt beslist of de sponsoring wordt voortgezet.

Op dit moment is ABN Amro hoofdsponsor van Ajax Vrouwen. "U kunt zich voorstellen wat voor dilemma dit is. Aan de ene kant willen we de vrouwen van Ajax steunen en aan de andere kant zien we wat er nu gebeurt", zegt Robert Swaak, de hoogste baas van ABN Amro, tegen de NOS. "De directie moet grondig onderzoek doen naar de omvang van het probleem. We zijn elke dag in gesprek met de directie van Ajax om te begrijpen hoe de directie nu gaat reageren. Dan zullen we ons standpunt bepalen."

Eerder werd al bekend dat Ziggo, hoofdsponsor van de Ajax-mannen, de ontwikkelingen in de Johan Cruijff Arena op de voet volgt. 'We kunnen er nu nog niet op vooruitlopen wat het betekent voor ons partnership', liet het bedrijf maandag weten aan het Algemeen Dagblad. In oktober werd de overeenkomst met Ajax, die stamt uit 2015, nog verlengd tot 2025.