27 miljoen op het spel voor Ajax: 'Ander verhaal als Van der Sar op de hoogte was'

10 februari 2022 om 17:40

De sponsors van Ajax geven aan verder onderzoek te willen afwachten, maar veel staat of valt met de verklaring van Edwin van der Sar dat hij niet op de hoogte was van het grensoverschrijdende gedrag van Marc Overmars. Dat stellen twee sportrechtadvocaten in gesprek met de NOS.

Ajax verdient jaarlijks 27,7 miljoen euro aan sponsoring, dat is een vijfde van de begroting. Met onder meer Ziggo en ABN Amro werd vorig seizoen nog verlengd. "In dat soort contracten staat vrijwel altijd een clausule dat het merk de sponsor niet in diskrediet mag brengen, dat dus de goede naam niet beschadigd mag worden", zegt Richard van der Zwan tegen de omroep.

Collega Laurens Jolink denkt dat de sponsors serieus nadenken over de schade die de berichtgeving over Overmars oplevert. "Als het een materiaalman was had het minder impact op het merk, hoewel de verdenking ook dan uiteraard zeer ernstig blijft. Maar het gaat nu om de technisch directeur. Die maakt een groot onderdeel uit van het aanzien van de club."

Van der Zwan vindt het logisch dat verder onderzoek wordt afgewacht. "Als Ajax de organisatie grondig doorlicht, dan zullen ze waarschijnlijk blijven. Dan zien ze een krachtig merk dat eerlijk en open reageert." Maar veel staat of valt met Van der Sar. "Het is een ander verhaal als zou blijken dat algemeen directeur Van der Sar al langer op de hoogte was", zegt Van der Zwan. De oud-doelman ontkent, maar anonieme werkneemsters schetsen een ander beeld in NRC en Algemeen Dagblad.