Derde tenue Ajax onder de loep: 'Ze dachten: massa is kassa, doen we dit jaar ook'

24 augustus 2022 om 21:22
Laatste update: 24 augustus 2022 om 22:05

Sportmarketeer Chris Woerts vindt het logisch dat Ajax groots uitpakt met een derde tenue. Hij ontkracht dat het shirt, dat een ode aan het straatvoetbal is, gebruikt wordt als cashcow door de Amsterdammers.

Na het Bob Marley-tenue van vorig jaar, heeft Ajax in samenwerking met Adidas en Daily Paper dit seizoen een 'straatvoetbaltenue' gepresenteerd. Woerts wordt door Het Parool gevraagd of de Amsterdammers dit niet simpelweg voor het commerciële aspect doen. "Alle grote clubs in de wereld doen drie shirts per seizoen", legt hij uit. "Het is niks vreemds en eigenlijk heel logisch. Adidas speelt in op de behoefte van de supporters en Ajax ook."

Thuisshirts zijn ieder jaar lastig te verkopen, omdat ze vaak niet veel verschillen van het voorgaande thuistenue. Met het uit- en derde tenue kunnen clubs creatief zijn. "Vorig jaar was het Bob Marleyshirt zo snel uitverkocht, dus dachten ze: massa is kassa, laten we het ook dit jaar doen", aldus Woerts. "Met een maatschappelijk thema proberen ze supporters te triggeren om het te kopen, maar allereerst is het een commercieel gedreven product."