
Ajax lanceert anti-haatcampagne: 'Normen steeds meer aan het vervagen'
Als eerste club in Nederland heeft Ajax vrijdag een 'Social Gedragscode' geïntroduceerd. Dit houdt in dat de club met behulp van AI-technologie de gedragsregels gaat handhaven op alle social media-kanalen van Ajax.
Ruim een jaar geleden kwam Ajax al met het Silence Social Hate-initiatief in actie tegen de vele haatberichten op social media. Nu gaat Ajax met hoofdsponsor Ziggo samenwerken om nog meer actie te ondernemen tegen online haat, waaronder onder meer discriminatie, racisme, pesten en intimidatie vallen. 'Ajax ziet dat online de normen steeds meer aan het vervagen zijn', schrijft de club.
Volgens Ajax is het gevaar dat de gevolgen van haatberichten op sociale media kunnen groeien op de komende generaties, omdat kinderen denken dat het normaal is. Nu wordt er opnieuw actie ondernomen door de Amsterdamse club met de introductie van social gedragsregels. 'In de gedragscode maakt Ajax expliciet wat wel en niet getolereerd wordt - inclusief de belofte op te treden tegen wangedrag op onze kanalen. Een zero-tolerance aanpak tegen online haat', zo valt er te lezen.
Om deze gedragsregels te kunnen handhaven, heeft Ajax een geavanceerde AI-tool geïnstalleerd, waardoor haatberichten gedetecteerd en verborgen worden. Komend weekend zal Ajax tegen NAC Breda een speciaal wedstrijdshirt dragen, waarbij het logo van hoofdsponsor Ziggo plaatsmaakt voor de oproep 'silence social hate'.
Enough is enough.
— AFC Ajax (@AFCAjax) April 4, 2025
In our efforts to silence social hate we introduce our new social code of conduct. A zero-tolerance approach to hate on our social channels, in collaboration with Ziggo.
Check hier de nieuwste aflevering van De Voetbalweek over de kroonjuwelen van Ajax, de visie van Bosz en de jacht van Feyenoord op PSV!