
'Nieuwe grasmat meteen forse kostenpost voor kersverse promovendus Telstar'
Telstar staat door de promotie naar de Eredivisie meteen voor een grote uitdaging. De bescheiden club uit Velsen-Zuid moet echt gras aanleggen op Sportpark Schoonenberg. Dat is een forse kostenpost, weet het Algemeen Dagblad.
De geschatte kosten om over te stappen van kunstgras naar natuurgras bedragen ongeveer 1,5 miljoen euro. Dat is meer dan de helft van het totale budget van Telstar in de Keuken Kampioen Divisie dit seizoen: 2,6 miljoen euro. Bovendien moet de Noord-Hollandse club een nieuwe trainingslocatie creëren, omdat het de laatste jaren in het stadion trainde.
In 2015 maakte Telstar nog de omgekeerde keuze. Toen werd echt gras ingeruild voor plastic sprieten. Dat was een uitkomst, want kunstgras kost zo'n 300.000 euro en gaat jaren mee. Voor de terugkeer naar een natuurgrasveld maakt Telstar wel aanspraak op subsidie. Dit komt uit de zogeheten graspot, die onder meer gespekt wordt door de Europese deelnemers, en bedraagt maximaal 350.000 euro per jaar. De Witte Leeuwen doen er echter goed aan om zich daar niet blind op te staren, want zodra de club weer degradeert stopt de vergoeding.
Pieter Nieuwenhuis van strategisch (sport)adviesbureau Hypercube benadrukt desondanks dat de baten bij promotie naar de Eredivisie nog altijd hoger zijn dan de lasten. Dat komt bovenal door het tv-geld. "Aan mediarechten ontvangt Telstar straks zeker 3,5 miljoen euro, een veelvoud van wat het nu krijgt." En dat voor een club die slechts zestien medewerkers heeft buiten de spelers en staf.