Eredivisie presteert goed qua shirtsponsoring
Dat blijkt uit cijfers die het sportmarketingbureau Sport+Markt dinsdag presenteerde. Duitsland voert de ranglijst van het European Jersey Report aan met 108,6 miljoen euro aan shirtsponsoring. Bayern München is daar de grootste oorzaak van. T-Mobile betaalt de club van trainer Louis van Gaal maar liefst twintig miljoen euro om op de shirts te mogen staan.
De Bundesliga houdt de Premier League op ruime afstand. De Engelse clubs verdienen gezamenlijk 83,5 miljoen euro. Manchester United draagt daar met 16,4 miljoen het grootste deel aan bij. Italië (74 miljoen) en Spanje (48,6) blijven Nederland ook nog voor. De Franse clubs strijken gezamenlijk 37,6 miljoen euro op.
Gemiddeld ontvangt een Eredivisie-club dit jaar 2,4 miljoen euro aan shirtsponsoring. Volgens Floris van Dam, directeur van Sport+Markt Benelux, is de toekomst echter onzeker. "Bij acht van de achttien Eredivisie-clubs lopen de contracten af en naar verwachting zullen de prijzen van de nieuw af te sluiten contracten onder druk staan."
Landskampioen AZ nam dit seizoen al noodgedwongen afscheid van de failliete hoofdsponsor DSB Bank, dat jaarlijks ruim vijf miljoen euro betaalde aan de ploeg uit Alkmaar. Vitesse moet nog maar afwachten of kredietbemiddelaar Afab - de shirtsponsor van de Arnhemmers - uit de problemen kan komen.