WK in Zuid-Afrika is flinke kostenpost
Jesper Remmen
AMSTERDAM
Voor de Wereldvoetbalbond FIFA is het WK 'big business'. De bond haalt bij het komende WK voor twee miljard dollar aan televisiegelden op. Daarnaast verdient de FIFA ook een miljard aan verkochte rechten en licenties. Daarmee komt de omzet neer op drie miljard dollar.
Voor het WK in Zuid-Afrika heeft de FIFA een miljard dollar geïnvesteerd. Dat betekent dus dat er twee miljard winst gemaakt wordt, dat vervolgens onder andere in het volgende project gestoken wordt. Namelijk het WK van 2014 in Brazilië.
Zuid-Afrika
Het financiële plaatje van het organisatiecomité is minder rooskleurig. Dat plaatje bedraagt inmiddels 423 miljoen dollar. Hiervan is slechts 200 miljoen terugverdiend door de ticketverkoop. De Zuid-Afrikaanse journalist Sam Sole vindt deze kosten te hoog voor een land in ontwikkeling.
"Het marketingplan van de FIFA voor het wereldkampioenschap is op maat gemaakt voor sterke economische landen als Frankrijk of Duitsland", aldus Sole in de Belgische krant De Morgen.
Lees hier het gehele artikel.
De journalisten van Road to 2010 houden de lezers van VoetbalPrimeur gedurende het WK op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het Afrikaanse continent, in het bijzonder Zuid-Afrika.