
Hiddink zette oud-topvoetballer 'onterecht' op scherp bij PSV: 'Hij was geweldig'
Guus Hiddink heeft oud-topvoetballer Romario één keer onterecht uit de selectie gezet. Dat vertelt de oefenmeester aan de hand van een anekdote. In zijn tijd bij PSV had Hiddink moeite om de Braziliaan scherp te houden en daarvoor bedacht hij een snood plannetje om dat wel voor elkaar te krijgen.
"Ja, ik heb een keer een foutje gemaakt", zegt Hiddink tijdens de MidMid-podcast van Play Sports als hij terugblikt op een incident tussen de voormalige PSV-trainer en de Braziliaan in zijn tijd bij PSV. "We zeiden weleens: 'Romario, kom eens vroeger'. Dan drinken we even een bakkie thee of koffie met de jongens en praten wij even voor we gaan trainen. 'Trainer, ik ben toch altijd op tijd, hè?' Toen zei ik: 'Ja, je bent altijd op tijd', maar op tijd voor hem was één minuut voor de verzameltijd, maar wel gebaseerd op mijn horloge."
Daarop besluit Hiddink een plannetje te smeden. "Ik had toen één bespreking voor RKC en drie dagen later speelden we tegen Steaua Boekarest. Ik dacht: 'Ik moet die kleine op de één of andere manier prikkelen'. Dus, terwijl ik dat normaal nooit doe, heb ik mijn horloge één minuut de verkeerde kant opgezet. Ik wist dat hij echt stipt op de minuut zou komen. Dus ik begin om elf uur en Romario was er nog niet. Eén of twee minuten later gaat de deur open en ik zeg: 'Wegwezen. Ik wil je niet meer zien'."
"Kijk de wedstrijd maar na, hij was helemaal los", gaat de oud-trainer verder met zijn anekdote. "Hij maakte fantastische dribbels, hij maakte de goal en hij maakte de beslissingen. Maar na afloop van de wedstrijd zat ik klem met mezelf. Ik zei: 'Romario, je hebt het gered voor ons vanavond, maar ik ben even niet fijn geweest. Ik had mijn horloge voor de bespreking verzet'. Hij zei: 'Ik dacht al zoiets, maar daarmee heb je mij wel scherp gekregen'. Klaar, zand erover", besluit Hiddink.
















