
69-voudig Oranje-international uit verbazing over topclubs: 'De lat ligt nu lager'
Voormalig Oranje-international Ryan Babel ziet een grote verandering in de transferstrategie van grote topclubs als Real Madrid. Waar je eerst een bepaalde status moest hebben om aan zulke clubs gelinkt te worden, is dat volgens de voormalig buitenspeler van onder meer Ajax tegenwoordig niet meer nodig. Clubs als de Koninklijke zijn volgens Babel ook verkapte opleidingsclubs geworden.
"Ik heb soms transfers gezien waarvan ik denk: 'Oh, die jonge jongens gaan te vroeg naar FC Barcelona of Real Madrid'", vertelt Babel in het programma The Legacy Seat. "Maar we leven ook in een tijd dat het wel kan. Want ook Real Madrid heeft de lat wat lager gelegd. Alle clubs hebben de lat lager gelegd", luidt de conclusie van de voormalig aanvaller van onder meer Ajax en Liverpool.
Terugdenkend aan zijn eigen carrière ziet Babel dat de transferstrategie van de grote clubs anders is geworden. "Wat ik daarmee bedoel is: vroeger in dat jaar toen ik naar Liverpool ging, toen had je jongens als Wesley Sneijder die in aanraking kwam met Real Madrid. De berichtgeving was toen meer van: 'We moeten kijken of hij wel Real Madrid waardig is'. Dat terwijl Wesley Sneijder zich al heel wat jaren had bewezen, hij was de beste speler van Nederland, had in het Nederlands elftal al genoeg bewezen dat hij die stap aandurfde. Real Madrid was alsnog sceptisch."
"Het is maar om aan te geven hoe moeilijk het toen was om naar Real Madrid te gaan", vervolgt de 39-jarige zijn verhaal. "Zij waren toen die sterren gewend uit die periode met Luis Figo, David Beckham en Zinédine Zidane. Dat was de norm en de standaard. Ze wilden toen wel echt namen met staat van dienst en als je kijkt naar vandaag lijkt het alsof zij indirect ook een soort ontwikkelingsclub zijn geworden. Het is helemaal niet verkeerd, maar de tijd is veranderd."

















