
Oud-Eredivisie-arbiter over Robin van Persie: 'Hij kreeg De Kuip helemaal stil'
Voormalig scheidsrechter Ed Janssen herinnert zich nog een zeer bijzonder moment dat hij meemaakte met Robin van Persie. Janssen besloot de voormalig Feyenoord-spits, tegenwoordig trainer, bij zijn terugkeer als speler in De Kuip geen penalty te geven en door één gebaar wist Van Persie het stadion te doen verstommen.
"Ik floot Feyenoord, volgens mij tegen Heracles en Robin van Persie was terug in De Kuip als speler na zijn Manchester United- en Arsenal-periode", vertelt voormalig Eredivisie-scheidsrechter Janssen in de podcast Inspiratie uit het zwarte gat. "Feyenoord was na de winter in de strijd om het kampioenschap. Ze stonden volgens mij tweede of eerste op dat moment en na een uur was het nog 0-0."
Tijdens die wedstrijd komt er een bepalend penalty-moment voor Janssen en daarbij speelt Van Persie een grote rol. "De Kuip begon toch een beetje zenuwachtig te worden en Van Persie komt ten val in de zestien. Ik loop daar redelijk dichtbij en ik onderkende het moment waarbij het erom ging: ja of nee. Hij wrong zich een beetje tussen twee verdedigers in en komt ten val. Ik besluit om door te spelen en Van Persie ligt op de grond, kijkt mij aan en ik zeg: 'Robin, ik vind het te weinig voor een strafschop'."
"Hij staat op en geeft mij een high five en zegt: Oké, dan gaan we verder, Janssen'. De Kuip verstomt gewoon", gaat de oud-arbiter verder met zijn anekdote. "Dat zwelde helemaal aan, van: hier moet een penalty komen en in drie, vier tellen, door dat gebaar van Van Persie verstomt gewoon de hele Kuip en iedereen denkt: 'Dan zal Janssen het wel goed gezien hebben'."

















