Stekelenburg openhartig over verloren WK-finale met Oranje

Oranje-international over keerzijde WK-finale: 'Kon niet meer naar een restaurant'

14Reacties

Het spelen van een WK-finale is de droom van vele voetballers, maar Maarten Stekelenburg zag na het WK van 2010 ook de andere kant van de medaille. In 1 op 1, de podcast van zaakwaarnemer Rob Jansen, vertelt de oud-international openhartig over zijn periode na de verloren WK-finale.

In 2010 reikte Oranje tot de finale van het eindtoernooi, waarin Spanje er na verlenging met de wereldtitel vandoor ging. Stekelenburg meent dat vlak na het laatste fluitsignaal geen gevoel van trots kwam bovendrijven. "Er is de teleurstelling dat je hem hebt verloren. Je weet dat het een unieke kans was en waarschijnlijk ook de enige keer dat je hem kan spelen."

"We vlogen de volgende dag terug naar Nederland en we hadden die tocht door de grachten", vervolgt de oud-international. "We vlogen over Amsterdam heen en we wisten niet wat we zagen. Je had toen niet de sociale media zoals dat nu is, maar je had totaal niet het besef hoe erg het thuis leefde. Ik werd natuurlijk wel eens herkend, maar na die finale kon ik niet eens meer naar een restaurant toe in Nederland."

"Aan het einde van je carrière ga je anders denken en dan ga je wel beseffen dat het echt iets unieks was. Het is ook iets waar ik trots op ben." De inmiddels 43-jarige oud-doelman stond in totaal 63 keer onder de lat bij het Nederlands elftal. In 2023 hing Stekelenburg zijn handschoenen in de wilgen.

Check nu Studio Oranje met 25-voudig international (en eenmalig Oranje-aanvoerder) Jeffrey Bruma!