RWDM juicht, Club Brugge woest na bizarre degradatiebeslissing in België

Chaos in België: Club Brugge furieus na opvallende uitspraak in degradatiesoap

Update: 8 mei 2026 om 22:06
11Reacties

RWDM Brussels en Club Brugge hebben beide gereageerd op de nieuwe wending in de bijzondere Belgische degradatiesoap. Blauw-Zwart gaat in beroep tegen het besluit van de Belgische Mededingingsautoriteit, terwijl bij RWDM het besluit juist wordt toegejuicht. Waar RWDM eerder zou gaan degraderen, is dat door de uitspraak plots het beloftenelftal van Club Brugge geworden.

RWDM kreeg vrijdag 8 mei goed nieuws. Ze degraderen (voorlopig) niet en mogen volgend seizoen starten in de Challenger Pro League, het tweede niveau van België. De club is dan ook blij met de uitspraak, zo laten zij weten via een verklaring. 'De club ziet hierin een erkenning van de principes die zij sinds het begin van de lopende procedures heeft verdedigd, met name het respect voor sportieve eerlijkheid, gelijke behandeling tussen clubs en sportieve verdienste.'

Bij het andere kamp, Club Brugge, is men juist woest op de uitspraak van de Belgische Mededingingsautoriteit. "Club Brugge neemt akte van de beslissing van het BMA en zal sowieso in beroep gaan tegen het veranderen van de spelregels van een competitie post factum", reageert Blauw-Zwart tegen de Belgische krant Het Nieuwsblad.

Het BMA (de Belgische Mededingingsautoriteit) besloot het quotum op Onder-23-clubs dat vereist is in de Challenger Pro League op te heffen. Daardoor degradeert Club NXT, de beloftenploeg van Club Brugge, alsnog. Zij eindigden op de zestiende plek in de competitie, maar zouden in eerste instantie gered worden door het quotum. RWDM eindigde als dertiende en had drie beloftenploegen onder zich op de ranglijst, maar zou als nummer dertien alsnog degraderen. Dat is nu (voorlopig) dus niet het geval.

Of de toekomst echt rooskleurig is voor RWDM Brussels valt nog af te wachten. Er zijn immers nog de nodige problemen in Brussel, maar de club blijft strijdvaardig. Zo kreeg de club vanwege financiële problemen nog geen licentie voor het komende seizoen. 'Wij blijven ons voortaan volledig focussen op de continuïteit van onze activiteiten, het afronden van het licentieproces en de voorbereiding op het komende seizoen, met de ambitie om verder te bouwen aan een solide en competitief project dat trouw blijft aan de identiteit van RWDM Brussels.'