
Kenneth Taylor goudeerlijk over Ajax-tijd: 'Voelde als een klap van binnenuit'
Kenneth Taylor heeft in gesprek met De Telegraaf teruggeblikt op zijn tijd bij Ajax. De middenvelder van SS Lazio draagt zijn geliefde Amsterdam nog altijd een warm hart toe, maar heeft het er tegelijkertijd niet altijd even makkelijk gehad.
Taylor ruilde Ajax begin dit kalenderjaar in voor Lazio, waar hij meteen belangrijk werd en het vertrouwen kreeg van trainer Maurizio Sarri. Een paar maanden daarvoor probeerde Francesco Farioli hem naar Portugal te halen. "Dat de deal naar Porto in de zomer van 2025 niet doorging, kwam doordat Ajax me niet aan die club wilde verkopen. Daar heb ik vanwege mijn band met Francesco (Farioli, red.) wel van gebaald. Niet dat het een straf was, hoor. Maar daardoor moest ik wel zes maanden langer bij Ajax blijven, terwijl ik een transfer kon en wilde maken", blikt Taylor terug.
Moeite om de knop om te zetten kostte hem dat uiteindelijk niet. "Afgelopen winter kwam Porto terug, maar was er eigenlijk geen budget. Lazio Roma trok me aan, omdat het een prachtige club is in een fantastische competitie, met een uitstekende trainer." Daar timmert Taylor behoorlijk aan de weg. De middenvelder speelde zestien van de zestien potentiële Serie A-duels en scoorde daarin ook nog drie keer.
Taylor wordt dus op handen gedragen. Waar dat bij Ajax in zijn laatste seizoen ook het geval was, hing de vlag er begin 2024 nog heel anders bij. Toen was Taylor in Amsterdam juist vaak de zondebok. "Met kritiek omgaan vind ik over het algemeen niet moeilijk. Maar uitgefloten worden door de Ajax-supporters vond ik best wel een dingetje, omdat ik zelf ook Ajax-fan ben. Het voelde als een klap van binnenuit en hielp me als speler ook totaal niet", gaat hij verder.
"Ik ging er alleen maar slechter door spelen. Het liefst had ik toen gezegd wat ik er echt van dacht, maar dat was niet slim geweest. Het enige dat ik kon doen, was met mijn voeten spreken", aldus Taylor, die met het winnende doelpunt tijdens Bodø/Glimt - Ajax (22 februari 2024) voor een ommekeer zorgde. "Dat ik die wedstrijd als invaller in de verlenging besliste met de 1-2, was prachtig, omdat ik echt in een moeilijke fase zat. Misschien is dit duel wel alleszeggend over mijn mentale veerkracht. Het was zeker een keerpunt in mijn carrière."
Check nu de nieuwste #DoneDeal over Ajax, PSV, Feyenoord en véél meer!

















