Mike Verweij noemt ontslag John Heitinga bij Ajax grote fout van clubleiding

Verweij: 'Zijn ontslag bij Ajax is niet de goede beslissing geweest'

Update: 11 mei 2026 om 21:35
55Reacties

Het ontslag van John Heitinga bij Ajax is de foute keuze geweest, stelt Mike Verweij. Volgens de journalist hadden de Amsterdammers hetzelfde moeten handelen als Feyenoord rondom Robin van Persie. Verweij vindt dat Heitinga niet had moeten instappen bij Ajax.

"Met het puntengemiddelde van John Heitinga hadden ze Champions League gespeeld", concludeert Valentijn Driessen tijdens de podcast Kick-off van De Telegraaf. Daarop haakt Verweij aan. "Dat daar uiteindelijk niet de juiste beslissing is genomen, dat is wel duidelijk. Ook omdat hem (John Heitinga, red.) aan de voorkant is verteld: 'Wij gaan jou door dik en dun steunen'."

Volgens Verweij is juist het tegenovergestelde gebeurd. "Wat Feyenoord eigenlijk wel heeft gedaan bij Robin van Persie, met Van Bodegom en Te Kloese, dat hebben Geelen en Kroes niet gedaan, en laten wij Beuker niet vergeten. Dat is ook wel iets wat veel mensen bij Ajax steekt. Ik weet niet of jij nog weet dat er een groot interview was met Kroes en Beuker waarbij zij allebei vertellen dat zij verantwoordelijk zijn voor het aankoopbeleid. Afgelopen winter zat Beuker bij een of andere podcast heel stoer te vertellen dat hij over het aankoopbeleid gaat. Inmiddels is hij aan het duiken. Dat is ook logisch. De resultaten vallen tegen, de selectie is dramatisch en uit balans."

"Heitinga heeft één grote fout gemaakt en dat was nu alweer instappen", luidt de conclusie van Verweij. "Je wist na Farioli dat het minder zou worden, ook omdat er echt belangrijke spelers verkocht zouden worden. Wat hij ook niet goed heeft gedaan, is dat hij zich medeverantwoordelijk heeft gemaakt door James McConnell aan te laten trekken. Dat heeft hij absoluut niet goed gedaan. Met terugwerkende kracht kan je wel zeggen: hoe is het afgelopen?", besluit de journalist.