
Sparring-partner Advocaat steunt Van Persie: 'Professional van beneden tot boven'
Dick Advocaat wil zijn rol bij Feyenoord niet groter maken dan hij is. De Kleine Generaal, die spoedig terug lijkt te keren als bondscoach van Curaçao, neemt het op voor de dit seizoen veelvuldig bekritiseerde Robin van Persie, die hij twee dagen per week van advies voorziet.
"Wat ik voor hem doe? Precies wat jullie zeggen, ik fungeer als zijn klankbord", stelt Advocaat in gesprek met Nieuwe Revu. "Ik ben twee dagen op de club en bij de wedstrijd, maar uiteindelijk komt het allemaal op Robin neer. Hij is een professional van beneden tot boven", benadrukt de ervaren oefenmeester. "Hij is supergeorganiseerd, het ziet er allemaal heel professioneel uit wat hij doet."
Voor vragen kan de Feyenoord-trainer bij Advocaat terecht. De laatste weken ontstond het beeld dat de verbeterde defensieve organisatie van de Rotterdammers aan die laatste te danken zou zijn. "Maar aan het eind heeft hij de verantwoordelijkheid. Die neemt hij ook altijd. De staf praat mee, en daar ben ik een klein onderdeel van. Maar dat moet je ook weer niet overdrijven", aldus Advocaat. "Als Robin er niet voor open had gestaan, had ik het ook niet gedaan."
De twee kennen elkaar echter goed van hun gezamenlijke periode bij Fenerbahçe in het seizoen 2016/'17. "Hij weet dus hoe ik ben: ik zeg wat ik voel en wat ik denk. Dat kan leuk zijn en dat kan niet leuk zijn. Maar we maken het een beetje groter dan het is, ik ben zoals gezegd maar een klein element van de technische staf, uiteindelijk is het Robin die bepaalt. Hij heeft de eindverantwoordelijkheid, ik ben een soort sparring-partner."



















