Joeri de Kamps over misgelopen Ajax-debuut

Oud-Ajacied onthult bijzonder moment rond Klassieker: 'Sorry, Frank de Boer belt'

4Reacties
Redacteur

Joeri de Kamps debuteerde nooit in een officiële wedstrijd voor Ajax, maar zat jaren terug wel bij de selectie van De Klassieker. Trainer Frank de Boer haalde hem destijds bij de ploeg. VoetbalPrimeur sprak met de voetballer die veertien jaar uitkwam voor de Amsterdammers. 

Het leven van de kleine De Kamps start al vroeg op De Toekomst, in Amsterdam. "Ik heb heel lang bij Ajax in de jeugd gespeeld. Helaas geen officiële wedstrijd in het eerste, maar ik heb wel op de bank mogen zitten tegen Feyenoord", vertelt de verdedigende middenvelder over 23 oktober 2011. In de Johan Cruijff ArenA ziet de 19-jarige De Kamps in De Klassieker een spannende 1-1, met een rode kaart voor doelman Kenneth Vermeer. Van een invalbeurt komt het niet voor de jongeling. 

Toen zei ik tegen die stagebegeleider: sorry, ik moet nu weggaan, Frank de Boer belt. Ze zei tegen mij: 'Dan moet je eerst iemand anders regelen die achter de balie gaat zitten.'

— De Kamps

De Kamps blijkt al vroeg in het gesprek een uitblinker in het vertellen van mooie anekdotes. "Ik zat nog op school, op het Johan Cruijff College. Ik had stage bij een fysiopraktijk in Amsterdam-Oost, ik weet het nog goed", lacht De Kamps, wetende dat het een prachtig moment uit zijn jeugd betreft. "Toen zei ik tegen die stagebegeleider: sorry, ik moet nu weggaan, Frank de Boer belt. Ze zei tegen mij: 'Dan moet je eerst iemand anders regelen die achter de balie gaat zitten.'" Het stomverbaasde Ajax-talent kan zijn oren niet geloven. "Ik zei tegen haar: ik geloof dat jij niet helemaal goed bentIk ga nu mijn tas pakken en ik ben weg. Toen heb ik meegetraind en zat ik dus op de bank."

Ondersteunend beeld bij het artikel

De Boer is in dat jaar de eerste helft van het seizoen trainer van de A1. "Halverwege het seizoen werd hij doorgeschoven naar het eerste. Hij kende mij door en door", vertelt de voetballer over zijn toenmalige oefenmeester. Van een officieel debuut komt het niet. "Frank zei na de wedstrijd: 'Sorry dat je je debuut niet hebt kunnen maken.' Het zou een mooi moment zijn geweest natuurlijk…" Een dag later mag De Kamps zich alweer melden bij zijn stageplek. "Ik ben teruggekomen, maandag was ik er gewoon weer", zucht de voetballer.

Van 2000 tot 2014 speelt De Kamps voor de Amsterdammers. "In de jeugdopleiding bij Ajax leer je niet alleen voetballen, maar je wordt daar ook min of meer opgevoed. Ik was daar meer dan dat ik thuis bij mijn ouders was. Dat vormt je wel, het is een harde wereld natuurlijk, maar ik heb het juist als heel leuk ervaren. Mijn vriendjes waren buiten aan het voetballen, maar ik had mijn vriendjes bij Ajax." De Kamps vertrekt in het seizoen 2013/'14 als huurling naar sc Heerenveen. Later komt hij uit voor NAC Breda, Slovan Bratislava, Sparta Rotterdam (huur), Lechia Gdansk, IK Sirius, Volos NFC en tegenwoordig Sepsi OSK. 

Wil je meer lezen over kattenkwaad uithalen met boezemvriend Andries Noppert, zijn virale uitspraak na een snoeiharde tackle in de play-offs, zijn zes jaar in Slowakije of zijn huidige leven in Roemenië? Check het hele verhaal!