Gijp weet wie er in spits moet staan bij Oranje

Derksen proeft twijfel bij Koeman over Oranje-international: 'Geen vertrouwen'

26Reacties

Donyell Malen moet de eerste spits van het Nederlands elftal worden, stelt René van der Gijp stellig in Vandaag Inside. Johan Derksen heeft daarentegen geen vertrouwen in Memphis Depay. 

"Nu Malen", begint Gijp stellig op de vraag wie de voorkeur moet krijgen in de punt van de aanval. Johan Derksen ziet het echter somber in voor de aanvaller van AS Roma. "Op een of andere manier heeft hij geen vertrouwen in hem. Dat proef ik een beetje. Ik vind dat Koeman altijd een beetje warrig doet over Malen. Maar hij ziet het niet voor zich", aldus Derksen.

De 27-jarige Nederlander is sinds de winterse transfer naar AS Roma goed op dreef. In zestien wedstrijden wist hij al dertien keer het net te vinden. "Als bondscoach heb je maar één opdracht en dat is de spelers die in vorm zijn in je elftal te zetten", gaat Gijp verder. "Als De Jong in vorm is, zet je hem neer. Als Gravenberch in vorm is, zet je hem neer. Als Reijnders minder in vorm is en vaker op de bank zit bij City, zet je er een ander neer."

Memphis raakte op 23 maart geblesseerd en speelde tot nu toe geen wedstrijd meer. "Ik heb geen vertrouwen meer in Memphis", aldus Derksen. Gijp is van mening dat de topscorer aller tijden van Oranje wel honderd procent fit moet zijn. "Zijn nadeel is dat als hij niet honderd procent fit is, hij de gekste en moeilijkste dingen gaat doen. Dan wil hij tussen drie man wegdraaien. Als hij in vorm is, laat hij de bal vallen en loopt hij door. Maar Malen moet je zeker in de spits zetten, honderd procent. Hij is in vorm. Zo goed is hij nog niet geweest."