
Geliefde voetbalcommentator relativeert: 'Heb ook veel veren in mijn reet gehad'
Wytse van der Goot vindt zijn verkiezing tot Sportjournalist van het Jaar 2025 niet helemaal terecht. De voetbalcommentator en presentator bij onder meer Ziggo Sport ziet zichzelf niet als 'echte' journalist. Van der Goot wil door de prijzen die hij in de wacht sleept ook niet te veel veranderen, al blijkt dat soms lastig, zo stelt hij.
"Ik heb ook best veel veren in mijn reet gehad de laatste tijd", doet Van der Goot uit de doeken in gesprek met radiozender BNR. "Dat is dan toch wel lastig, want het geeft ook wel weer een vorm van vertrouwen dat wat ik doe blijkbaar oké is. Ik wil daardoor niet veranderen. Dat is soms wel lastig." Begin 2026 werd de voetbalcommentator verkozen tot Sportjournalist van het Jaar 2025.
De prijs vindt Van der Goot niet helemaal terecht. "Ik zie mijzelf ook niet als een pure journalist. Ik vind een journalist iemand die nieuws maakt en achter feiten aanbelt en gewoon verhalen maakt. Ik ben veel meer een verslaggever of correspondent van een voetbalwedstrijd dan een pure journalist. Maar ja, de jury is best kundig, dus die zullen het wel weten", besluit hij lachend.
Ten tijde van de bekroning tot Sportjournalist van het Jaar 2025 was het de vierde prijs in korte tijd voor Van der Goot. Hij won ook de Diversity Sport Award, de YouTube Starry Award en de prijs voor beste tv-voetbalcommentator van Nederland van Voetbal International.
















