
Welk land speelde de meeste WK’s zonder het toernooi ooit te winnen?
We weten niet beter dan dat elke vier jaar het WK wordt gehouden. Sinds de eerste editie in 1930 zijn er al talloze records geschreven bij het prestigieuze toernooi, maar welk land deed het vaakst mee zonder te winnen? VoetbalPrimeur vertelt het je.
Het WK 2026 in de Verenigde Staten, Canada en Mexico is het 23e mondiale eindtoernooi in de geschiedenis. Tijdens de eerste editie in Uruguay in 1930 deden slechts dertien landen mee, terwijl de teller bij het komende WK op 48 landen staat. Daarmee is het toernooi in de Verenigde Staten, Canada en Mexico het grootste WK ooit. Verschillende landen, zoals Curaçao en Kaapverdië zullen debuteren, maar één land heeft een zeer bijzonder record in handen.
Welk land deed het vaakst mee aan het WK zonder het te winnen?
Waar Brazilië het record voor meeste WK-deelnames in handen heeft met 22 - de Goddelijke Kanaries misten geen enkele editie - is Mexico het ongelukkige land dat meedeed aan de meeste WK's zonder te winnen. Het WK 2026 zal het achttiende wereldkampioenschap zijn waaraan El Tri meedoen. De eerdere zeventien edities wist het land niet te winnen. In 1970 en 1986 haalde Mexico de kwartfinale, maar verder dan die ronde kwam het nooit.
Ook Nederland wist nog nooit een WK te winnen. Het aantal deelnames van Oranje staat op elf. Het komende WK zal de twaalfde keer zijn dat de drievoudig finalist meedoet, maar Oranje heeft ook een onfortuinlijk record in handen. In totaal speelde het Nederlands elftal 55 wedstrijden op een WK en daarmee is het het land dat de meeste wedstrijden speelde op het wereldkampioenschap zonder het toernooi te winnen. Van deze 55 wedstrijden werden er dertig gewonnen, veertien gelijkgespeeld en elf verloren.

















