
Enkelvoudig international en voormalig Willem II'er (37) stopt met voetballen
Kent u hem nog? Voormalig Willem II-speler Derrick Tshimanga (37) heeft een punt gezet achter zijn profcarrière. De ervaren linksachter stopt op 37-jarige leeftijd met voetballen en neemt afscheid bij Beerschot, de club waar hij de voorbije drie seizoenen actief was. Daarmee komt een einde aan een lange carrière in het profvoetbal.
Tshimanga maakte in 2008 zijn debuut bij Lokeren en kende daar meteen enkele succesvolle jaren. In 2012 pakte hij met de Waaslanders de Beker van België, wat hem een transfer naar Racing Genk opleverde. Ook in Limburg kende hij succes, want een seizoen later won hij opnieuw de beker na een zege in de finale tegen Cercle Brugge.
De Belgisch-Congolese verdediger speelde later ook nog in Nederland voor Willem II en bij OH Leuven en Beveren. In totaal kwam Tshimanga bijna driehonderd keer in actie in het betaalde voetbal. Daarnaast mocht hij ook één keer opdraven voor het nationale team van de Rode Duivels, in 2011 tegen Slovenië.
Zijn laatste hoofdstuk schreef hij bij Beerschot, waar hij in 2024 nog de titel in de Challenger Pro League vierde. Op het Kiel nemen ze nu met veel respect afscheid van hun routinier. “Met zijn ervaring, inzet en persoonlijkheid was Derrick niet alleen op het veld, maar ook naast het veld een gewaardeerde kracht binnen de club”, klinkt het bij Beerschot.
“Derrick, proficiat met je bijzonder knappe carrière en succes met alles wat je nog in je leven zal doen. Je hebt altijd een plaats bij ons op het Kiel”, besluit de Antwerpse club in haar afscheidboodschap. Tshimanga kwam in Tilburg bij Willem II tot 22 optredens in het eerste elftal.

















