Te Kloese verdedigt situaties met Timber en Bijlow

Te Kloese verdedigt Timber-situatie, Been is fel: 'Van Persie máákt problemen'

Update: 17 mei 2026 om 14:36
7Reacties

Dennis te Kloese is ingegaan op het vertrek van Quinten Timber en Justin Bijlow bij Feyenoord. De algemeen directeur bestrijdt met name het beeld dat de middenvelder door de achterdeur is vertrokken, nadat zijn aanvoerdersband werd afgepakt.

Timber stond open voor een transfer, waardoor Robin van Persie hem de aanvoerdersband ontnam en aan aankoop Sem Steijn gaf. Het kwam de trainer op veel kritiek te staan. "Natuurlijk hebben we het daarover gehad", reageert Te Kloese bij Goedemorgen Eredivisie.

"Rond Quinten was het best een moeilijke situatie, want zijn wens was om in de zomer al weg te gaan. Niet alleen afgelopen zomer, maar de zomer daarvoor al", vervolgt Te Kloese. "Door fysiek ongemak en omstandigheden lukte dat niet. Uiteindelijk heeft hij in de winter een mooie transfer gemaakt, maar van alle kanten heeft dat te lang geduurd. Daar hoeven we niet moeilijk over te doen. Dat neem je allemaal mee."

Volgens Te Kloese is het evenwel moeilijk om de vinger te leggen op wat precies de juiste keuze zou zijn geweest. Mario Been gaat daar tegenin. "In dat verhaal is het niet moeilijk. Robin heeft het zichzelf heel moeilijk gemaakt", stelt het clubicoon. "Als je Timber onder contract hebt staan, wat ook nog eens een international is, of hij nou weg wil of niet, dan hou je die band net zolang tot hij weg is. Nu maak je problemen die er niet zijn, je geeft hem het laatste duwtje naar de uitgang. Het is voor hem een diskwalificatie. En laten we eerlijk zijn: er was maar één leider bij Feyenoord op dat moment, dat was hij."

Toch bestrijdt Te Kloese dat Timber door de achterdeur is vertrokken. Toen de directeur zijn vertrek aankondigde, was de middenvelder samen met Justin Bijlow de eerste die hem een bericht stuurde. "Je hebt niet altijd een ideale situatie, die is niet altijd maakbaar. Je hebt te maken met ouders, entourage, media, de andere club. Feyenoord leeft ook echt", vertelt hij over het vertrek van het duo.

Ook in het geval van Bijlow was het volgens Te Kloese het beste om afscheid te nemen. "Met Justin heb ik een heel speciale band, echt een kind van de club. Justin is misschien wel de meest professionele speler die bij de club rondliep, maar een change of setting deed hem goed. Hij is een fantastische keeper, maar het probleem was dat hij niet altijd fit was. Daar is heel moeilijk beleid op te voeren. We moesten hem een andere stap gunnen."