Berghuis vindt vijfde plaats meer dan terecht

Berghuis keihard na mislukt Ajax-seizoen: 'We verdienden het ook niet'

100Reacties

Steven Berghuis ziet dat Ajax dit seizoen niet goed genoeg was. De 34-jarige buitenspeler vindt het dan ook terecht dat de Amsterdammers zijn aangewezen op de play-offs om Europees voetbal te halen. 

"We komen op veel vlakken tekort. We verdienden geen rechtstreeks ticket voor Europees voetbal", vertelt Berghuis in een interview met NU.nl. "Wij moeten naar onszelf kijken en NEC en FC Twente feliciteren met een geweldig seizoen. PSV doet zijn sportieve plicht tegen FC Twente, ze laten wederom zien waarom ze kampioen zijn. Dan is het aan ons om het af te maken. En dat doen we niet."

"Ik heb enkele weken geleden mijn ziel blootgelegd over de problemen bij Ajax", gaat Berghuis verder als er wordt gewezen op de statistieken dat de Amsterdammers veertien van de 34 wedstrijden in de Eredivisie hebben gewonnen. "Dat ga ik niet nog eens doen. Het woord schamen komt niet uit mijn mond. De spelers en de staf hebben er alles aan gedaan, maar we zijn simpelweg niet goed genoeg." 

De play-offs om Europees voetbal gooien ook roet in het eten voor de vakantie van de 34-jarige Ajacied. "Die had ik al veel eerder geboekt, ook vanwege mijn schoolgaande kinderen. Gelukkig wel met een annuleringsverzekering. Ik zal mijn vakantie moeten verzetten. En dat is onze eigen schuld."

Berghuis blijft wel strijdvaardig om het Europese ticket binnen te halen. "We moeten de rug rechten en alles geven om onszelf een kans te geven op het laatste Europese ticket. Je draagt het shirt van Ajax en Ajax moet Europa in. Het zal een flinke opgave worden. Wij gaan die twee wedstrijden niet even fluitend winnen." Ajax neemt het donderdag om 18.45 uur op tegen FC Groningen.