
Van Hanegem uit kritiek op Ajax-trainer García: 'Iedereen ziet dat, behalve hij'
Willem van Hanegem is zeer kritisch op Ajax na het doelpuntloze gelijkspel tegen sc Heerenveen. De Amsterdammers werden in Friesland veroordeeld tot deelname aan de play-offs om Europees voetbal.
Van Hanegem buigt zich over de ontwikkeling van Ajax dit seizoen, of eigenlijk het gebrek daaraan. 'Dat is eigenlijk ongelooflijk. Die geven nog steeds dezelfde indruk als eerder in het seizoen', schrijft de Kromme in zijn column in het Algemeen Dagblad. Hij houdt zijn hart dan ook vast voor de Amsterdamse kansen tegen FC Groningen in de play-offs. 'Ajax speelt gewoon geen tegenstanders kapot.'
Volgens Van Hanegem ziet iedereen dat, behalve trainer Oscar García. 'Die wekte in aanloop naar de laatste competitiewedstrijd in interviews de indruk dat het onder zijn leiding nog niet zo onaardig is gegaan. En hij voorspelde ook alvast dat Ajax kampioen zal worden.' Daaruit trekt de Nederlandse voetballegende alvast één conclusie. 'Dat zal wel betekenen dat hij volgend seizoen geen trainer meer is. Anders roep je dat niet, want dan slaan ze je daar voortdurend mee om de oren als het niet loopt.'
Van Hanegem gelooft in ieder geval niet in een titel van Ajax volgend jaar. 'Maar het zou wel goed zijn als hij de ploeg toch nog aflevert in de Conference League. Om in Europa weer een beetje te klimmen, hebben we punten nodig en Ajax moet normaal gesproken in de Conference League meer wedstrijden winnen dan verliezen. Dat zou ons als voetballand wel helpen.'
Mika Godts geldt als de hoop in bange Ajax-dagen. Van Hanegem vindt het jammer dat de linksbuiten niet naar het WK gaat met België. 'Ik weet dat Doku en Trossard bij Manchester City en Arsenal op een veel hoger niveau spelen, maar voor Godts was het een geweldige stap in zijn ontwikkeling geweest.' Hij moet zich snel over de teleurstelling heen zetten. 'Ajax is voor het resultaat immers vaak volledig afhankelijk van zijn vorm van de dag.'

















