
Nieuwe, bizarre rel bij Vitesse: aandeelhouders 'ontslaan' directie en RvC
Vitesse is verder in chaos gestort. De vier resterende buitenlandse aandeelhouders hebben aan de KNVB gemeld dat zij de directie en raad van commissarissen hebben ontslagen. De Gelderse club beweert echter dat dit niet rechtsgeldig is.
Vitesse deelt maandag een update over de stand van zaken. 'Vitesse hoopt komende week de goedkeuring wijziging zeggenschap binnen te krijgen en ook de overname van de aandelen te realiseren. De verhoudingen met de licentiecommissie zijn nu goed. De verhoudingen met de buitenlandse aandeelhouders zijn helaas zeer verslechterd', schrijven de Arnhemmers.
De minderheidsaandeelhouders hebben het voltallige bestuur zelfs de wacht aangezegd. 'Zulke besluiten zijn echter niet rechtsgeldig', benadrukt de club. 'Tussen kopende en verkopende aandeelhouders is contractueel vastgelegd dat geen van beide partijen besluiten kan nemen zonder de expliciete instemming van de ander. Daarvan is hier zeker geen sprake.'
'De buitenlandse aandeelhouders doen alsof zij de baas zijn van Vitesse omdat zij ruim vijfenzeventig procent van de aandelen hebben, maar zij vergeten te vermelden dat zij die aandelen al hebben verkocht aan de Sterkhouders Vitesse Arnhem BV', vervolgt Vitesse verbolgen. 'Zij zijn op dit moment nog formeel eigenaar van die aandelen, op dezelfde manier zoals iemand die zijn huis verkocht heeft, maar dat pas over een paar maanden gaat overdragen. Zo iemand is formeel nog eigenaar, maar mag niet zeggen ‘ik sloop de keuken eruit want ik ben nog steeds eigenaar’.'
Volgens Vitesse is er onvrede bij de buitenlandse aandeelhouders doordat goedkeuring van de KNVB over de overname op zich laat wachten. 'Dat ongeduld en die onzekerheid ervaren wij ook, dus in die zin begrijpen wij de buitenlandse aandeelhouders wel. Nu is er echter een paniekactie ingezet die op geen enkele manier legaal is.'
Vitesse hoopt binnen enkele dagen op groen licht
De directie en RvC bewaren de rust, klinkt het. Bovendien hopen zij spoedig op goed nieuws. 'In het proces van goedkeuring zijn wij vergevorderd. In goed overleg met de licentiecommissie zou dit binnen enkele dagen tot een positief resultaat kunnen leiden. Wij hebben dit aan de buitenlandse eigenaren expliciet duidelijk gemaakt. Wij hebben hen ook laten zien dat de KNVB bij verdere betrokkenheid van hen zeker geen goedkeuring zal geven. In de bodemprocedure zou Vitesse dan ook weinig kans meer maken, terwijl wij er op dit moment bij de Hoge Raad zo goed voorstaan.'
'Dit schaadt Vitesse, goede afloop is nabij'
Dit handelen van de buitenlandse aandeelhouders schaadt in hoge mate het functioneren van Vitesse. Daarnaast is het erg vervelend dat wij onze tijd hier in moeten steken. Toch blijven wij rustig en roepen iedereen op om ons daarin te volgen. Een goede afloop is nabij', besluit Vitesse.
















