Club Brugge veroordeelt racisme na nazigroet supporter

Belgische topclub straft 'fan' fors na nazigroet: 'Hiervoor is geen plaats'

16Reacties

Club Brugge heeft hard gereageerd nadat beelden opdoken van een supporter die zondagavond een nazigroet bracht tijdens de topper tegen Union SG. De Bruggelingen laten weten dat de betrokken fan inmiddels geïdentificeerd is en zwaar gestraft wordt.

De beelden van de fascistische groet circuleerden kort na de wedstrijd op sociale media. Volgens Club Brugge werd het gedrag ook meteen afgekeurd door andere supporters in het stadion. De club benadrukt dat dergelijke acties absoluut niet getolereerd worden in Jan Breydel.

'Dit soort gedrag heeft geen plaats in het Jan Breydelstadion', klinkt het officieel bij Club Brugge. 'Deze ochtend werd de man geïdentificeerd door onze interne veiligheidsdiensten. Er zal een juridisch dossier worden opgestart.'

Daarnaast neemt Club Brugge ook meteen een interne sanctie. 'In overeenstemming met ons reglement van interne orde wordt de man bovendien met onmiddellijke ingang voor onbepaalde tijd de toegang tot het stadion ontzegd', aldus de club. Dat stadionverbod blijft gelden in afwachting van verdere stappen vanuit de juridische instanties van de Belgische voetbalbond.

Ook Union SG zou de zaak verder willen laten onderzoeken. Het is bovendien niet de eerste keer dat Club Brugge geconfronteerd wordt met incidenten rond fascistische groeten. Twee jaar geleden werden al 34 supporters uitgesloten nadat gelijkaardige beelden waren opgedoken.