
Farioli: 'Vertrek bij Ajax deed mij pijn, daar mijn grootste prestatie geleverd'
Francesco Farioli vindt dat hij vorig jaar met Ajax beter heeft gepresteerd dan dit seizoen met FC Porto, waarmee hij het kampioenschap veroverde in Portugal. De 37-jarige trainer blikt in gesprek met ESPN terug op zijn tijd in Amsterdam.
"Ik vertrok bij Ajax met veel pijn, want ik hou van de stad. Mijn familie ook. We houden van Amsterdam, van de club en van de mensen binnen de club. De mensen in het bestuur, de staf en natuurlijk de spelers", zegt Farioli tegen ESPN. "Jullie weten hoe sterk onze band was. Hoe hecht we met elkaar waren. En natuurlijk hadden we het gevoel dat we er zó dichtbij waren om iedereen iets heel bijzonders te geven. Maar uiteindelijk is dat niet gelukt."
Lang leek Farioli in zijn eerste seizoen met Ajax op weg naar een huzarenstukje. De Amsterdammers stonden negen punten los aan kop in de Eredivisie, maar na een dramatische inzinking ging PSV alsnog met het kampioenschap aan de haal. Kort daarna vertrok de Italiaan naar FC Porto, waar hij wel kampioen werd. "Maar als je mijn oprechte gevoel wil weten, dan heb ik vorig jaar beter werk geleverd dan dit jaar."
Farioli vindt zijn prestaties met Ajax knapper dan wat hij met FC Porto heeft bereikt. "Ja. Wat ik bedoel, is dat we vorig seizoen misschien geen prijs hadden om aan de supporters te laten zien, maar dat mag er niet voor zorgen dat onderschat wordt wat we toen samen hebben neergezet. Natuurlijk is dit mijn eerste prijs als hoofdtrainer, maar ik denk dat de grootste prestatie juist vorig seizoen is geleverd."

















