
Groot nieuws: Southampton uitgesloten van play-offs om spionage-actie
Southampton is uit de play-offs om promotie naar de Premier League gezet vanwege de spionage-actie in aanloop naar het duel met Middlesbrough. The Saints hebben ook vier punten aftrek gekregen in het Championship voor het nieuwe seizoen.
De Engelse voetbalwereld is al enige tijd in de ban van 'spygate'. Een jongeman filmde, half verscholen achter een boom, de besloten training van Middlesbrough. Hij bleek gestuurd door Southampton. De gevolgen zijn groot. Southampton moet zijn plek in de finale van de play-offs afstaan aan Middlesbrough, dat het in de halve finale over twee duels had verslagen.
Die laatste club strijdt nu alsnog met Hull City om een plek in de Premier League volgend seizoen. De finale vindt zaterdag plaats op Wembley. De belangen van de wedstrijd zijn enorm. Promoveren levert naar schatting zo'n 250 miljoen euro op aan onder meer tv-inkomsten en commerciële groei.
Southampton ging daarin dus echter een stap te ver. De club heeft 'meerdere keren de EFL-regels overtreden met betrekking tot het zonder toestemming filmen van trainingen van andere clubs', aldus de Engelse competitieorganisator. De club heeft ook een berisping ontvangen met betrekking tot alle aanklachten. Wel gaan The Saints nog in beroep tegen beide straffen.
De BBC kent de details over het optreden van de 'spion', een analist van Southampton. Hij zou zijn auto hebben geparkeerd bij een nabij gelegen golfclub, een paar honderd meter hebben afgelegd en daarna de Middlesbrough-training hebben gefilmd. Een medewerker van Middlesbrough benaderde hem, maar de jongeman wilde zijn identiteit niet bekendmaken. Hij ontsnapte, rende terug naar de golfclub, dook de toiletten in, kleedde zich om en vertrok.
De 'spion' was echter al op de foto gezet door de huisfotograaf van Middlesbrough. Hij werd vervolgens herkend op de website van Southampton, waarna het woedende Boro zich direct bij de EFL meldde.

















