
Farioli niet op één lijn met Ajax-directie: 'Club bood een heel andere 6 aan'
Francesco Farioli laat blijken dat hij niet altijd op één lijn zat met de directie van Ajax wat betreft aankopen. De Italiaanse oefenmeester, die kampioen werd met FC Porto, verwijst naar de zoektocht van de club naar een nummer zes en ziet dat het bij Os Dragões anders is.
Farioli vertelde al dat hij van mening is dat hij vorig seizoen bij Ajax beter werk heeft geleverd dan dit jaar bij FC Porto. Tijdens een interview met onder meer het Algemeen Dagblad pronkt echter wel een Portugese kampioensbeker naast hem. "Ik zou het allerliefst aan mijn linkerhand de eredivisieschaal ook hebben."
Volgens Farioli zat het grote verschil vooral in de samenwerking binnen de club. "Het verschil dat we hier wat te vieren hebben, is dat werkelijk elk onderdeel van de club met dezelfde honger en energie dezelfde kant opgaat." Daarmee lijkt hij te hinten op frustraties uit zijn Ajax-periode.
De oud-trainer van Ajax vertelt dat hij zich tijdens transferperiodes regelmatig niet gehoord voelde. Vooral op fysiek en tactisch vlak wilde hij andere profielen toevoegen aan de selectie. "We willen een nummer 6 die goed aan de bal is en ook goed kan verdedigen", legt hij een algemeen voorbeeld uit. "Als de club dan een nummer 6 met totaal andere karakteristieken aanbiedt, kan dat twee dingen betekenen."
"Je hebt de verkeerde trainer gekozen, of je hebt de juiste gekozen maar luistert niet naar hem. Dan heb je dus alsnog de verkeerde gekozen." Over de interne structuur van Ajax is Farioli kritisch. Eerder sprak hij al over het feit dat 'twintig mensen goedkeuring moesten geven om een pen te verplaatsen'. Bij Porto ervaart hij dat compleet anders. "De communicatie en afstemming bij FC Porto zijn direct. Daardoor kun je zaken sneller verbeteren of implementeren dan bij Ajax."




















