
Kersten wil clubhistorie schrijven in play-offs: 'De clubs zijn gelijkwaardig'
Sam Kersten wil 'clubhistorie' schrijven met sc Heerenveen. De club staat donderdag in de halve finale van de play-offs tegen FC Utrecht. Daarmee kan een eerste stap gezet worden richting Europees voetbal, dat in 2012 voor het laatst werd gespeeld in Friesland. Ook spreekt de verdediger over een persoonlijke stap in zijn carrière.
Toen plaatste de club zich via de play-offs voor de voorrondes van de Europa League. Nu zijn voorrondes van de Conference League de hoofdprijs. "Het zou de bekroning zijn van een prima seizoen", stelt Kersten. "Een seizoen waarin we individueel beter zijn geworden, maar ook als team zijn gegroeid. Als je kijkt naar de wedstrijden van nu en die vergelijkt met de voorbereiding en het begin van het seizoen? Ja, dan kun je geen andere conclusie trekken."
"We willen onderdeel worden van de clubhistorie, zoals de trainer onlangs zei", benadrukt de verdediger de woorden van zijn trainer nog maar eens. De clubs zijn gelijkwaardig, denkt Kersten. "Het is een mooi affiche met twee ploegen die hoger hadden kunnen eindigen." In de Galgenwaard werd het dit seizoen al eens 2-2, in Heerenveen werd het 1-1. "Ik verwacht dat het duel met FC Utrecht een fifty-fiftywedstrijd zal zijn, waarbij de vorm van de dag bepaalt wie er doorgaat. Ik denk dat we er klaar voor zijn, we hebben de goede vorm te pakken en gaan vol voor de zege."
Vertrek aanstaande?
Mocht Heerenveen de voorrondes van Europa halen, dan is het geen zekerheid dat Kersten daarbij is. Hij steekt niet onder stoelen of banken dat hij na dit seizoen nog graag een stap maakt. "Dat is iets dat ik altijd al heb gewild: ervaren hoe het is om in een ander land te spelen en daar te wonen." Het liefst gaat hij naar een zonnig land. "Maar mijn vriendin houdt heel erg van de sneeuw", lacht hij. Vooralsnog is een transfer nog niet aan de orde, laat hij weten. "Als ik al vertrek, dan is dat voor een kans in het buitenland die ik niet kan laten schieten. Of de top drie in Nederland moet zich melden, maar dat verwacht ik niet", knipoogt de verdediger.

















