
Kieft en Jansen zien Ajax-oplossing voor Cruijff: 'Bel hem een keer op'
René van der Gijp is niet onder de indruk van Jordi Cruijff, Siem de Jong en Daniel de Ridder. Rob Jansen en Wim Kieft vertellen in KJEG dat de technisch directeur er goed aan zou doen om oud-spelers van Ajax om advies te vragen.
"Je hebt Jordi Cruijff en hij gaat dan samenwerken met Siem de Jong en Daniel de Ridder", steekt Van der Gijp van wal. "Drie mensen die niets hebben gepresteerd als je kijkt naar wat ze na hun carrière hebben gedaan. Cruijff heeft bij Tel Aviv en Larnaca getraind. In Mexico was hij geen trainer, maar adviseur. Maar wat adviseerde hij dan? Dat weet niemand."
Kieft denkt dat Cruijff er goed aan doet om hulp te vragen van oud-Ajacieden, zoals Wesley Sneijder. "Jordi of wie dan ook moet een keer Sneijder opbellen. Je kunt aan hem vragen of hij het boegbeeld van de club wil zijn? Noem ze maar op, al die grootheden die daar hebben gevoetbald. Dan laat je hen het woord doen of de club vertegenwoordigen."
"Wim, je hebt het verkeerd", gaat Van der Gijp verder. "Jij bent voor Nederlandse begrippen een van de betere analisten van Nederland. Als jij een nieuwe analist ziet, zeg jij: zet hem naast me. Cruijff zegt dat niet: van zet Sneijder naast me, want ook Sneijder neemt Cruijff niet serieus. Om Sneijder te halen, is hij nog niet sterk genoeg. Misschien over vijf jaar, maar nu niet."
Rob Jansen is wél te spreken over de prestaties van Cruijff. "Hij heeft een ongelooflijk netwerk opgebouwd in de wereld. Waar hij ook heeft gezeten, heeft hij wel degelijk gepresteerd. Zijn netwerk is fenomenaal. Hij weet echt waar hij over praat. Mensen die sterk zijn, moeten zich omringen met sterke mensen, en niet met B-mensen. Wesley en Rafael (Van der Vaart, red.) als klankbord te nemen en eens te praten over wie je wilt halen of om hun netwerk te gebruiken, zou ik heel verstandig hebben gevonden."

















