Sneijder ergerde zich aan nieuwe Oranje-generatie

Sneijder ergerde zich aan nieuwe Oranje-generatie: 'Dat sloeg helemaal nergens op'

34Reacties

Wesley Sneijder en Rafael van der Vaart zijn blij dat ze de nieuwe generatie voetbal niet hebben meegemaakt. Dat stellen ze in de nieuwe podcast Wes en Raf van Ziggo Sport. Daarbij verwijst Sneijder naar de verandering binnen Oranje, toen een nieuwe generatie zich aandiende.

"Als je goed gaat trainen en wedstrijden spelen, duurt het wel even dat je je plek verdient", begint Wesley Sneijder over zijn eigen beginperiode in het Nederlands elftal. "De hiërarchie moest je zelf zien te winnen. Wij hebben later een periode meegemaakt, daarbij was het heel anders. Dan kwam er elke interlandperiode wel een nieuwe speler." Vervolgens vertelt hij over een veranderend soort gedrag binnen de selectie. "Toen ik er net bij kwam, ook al gaf ik geen slechte bal, ging ik gewoon in een rondo. Een paar jaar later gingen ze ons erin sturen, die nieuwe gasten. Totaal niet beseffen waar je staat, tussen wat voor spelers. Het was een hele andere fase ineens, het werd allemaal anders."

Dat ging volgens Sneijder om de nieuwe, jonge generatie. "Dan praat ik over de laatste jaren bij Oranje. De sociale media kwam op, die waren daarmee bezig. Ze gingen dan een discussie aan, zodat het hopelijk gefilmd werd. Dat sloeg helemaal nergens op."

'Alles is data, dat is jammer'

"Het is wel een geschenk dat jullie van de generatie zijn, dat je er nog net geen last van hebt gehad toen we in de ontwikkeling waren", meent presentator Wytse van der Goot. "En wij hebben ook de VAR-periode niet meegemaakt", reageert Sneijder. "Ik moet er niet aan denken. Hoe wij altijd gespeeld hebben, kon je gewoon juichen na een doelpunt als je de vlag niet omhoog zag."

Vervolgens haakt Rafael van der Vaart in. "Alleen al dat spelen met een hesje", doelt Van der Vaart op de GPS-vesten om de data bij te houden. "Trainen oké, maar in een wedstrijd moet je zo vrij als een vogel zijn. Shirtje aan en gaan. Dat is niet meer. Alles is data, dat is jammer. Ik ben blij dat we dat niet hebben meegemaakt."