Ochtendkranten: 'Ajax herboren en gedreven'

Ochtendkranten vol lof over 'fijn elftal' Ajax: 'Ze speelden herboren en gedreven'

258Reacties

Een herboren Ajax boekte donderdag een verdiende zege op FC Groningen in Volendam. Dat is het oordeel van de ochtendkranten, die voor de verandering eens positief kunnen zijn over het elftal van trainer Oscar García.

'Herboren Ajax alsnog op koers voor Europa', kopt De Telegraaf. Dat Davy Klaassen de openingstreffer maakte, was geen toeval volgens de krant. 'De middenvelder van de Amsterdammers leek er afgelopen zondag op bezoek bij SC Heerenveen als enige van doordrongen hoe belangrijk een zege was en samen met Mika Godts ging hij ook in Volendam voorop in de strijd.'

Het onderkomen van FC Volendam werd door de Amsterdamse fans 'omgetoverd tot sfeervol tweede thuis'. Ook de spelers waren bij de les. 'Het elftal van Oscar Garcia speelde het eerste bedrijf gedreven, goed en als herboren. En dat was na de enorme dreun die in het Abe Lenstra-stadion werd geïncasseerd knap.'

Lof is er ook voor Aaron Bouwman, die door de absentie van Ko Itakura en Josip Sutalo in de basis stond. Het jeugdproduct speelde 'alleszins naar behoren'. 'Mede dankzij hem – maar ook door de afwezigheid bij FC Groningen van de geschorste Younes Taha – stonden de hoofdstedelingen in het eerste bedrijf geen enkel schot tussen de palen toe. Dat was in oktober 2024 tijdens Qarabag-Ajax (0-3) voor het laatst gebeurd.'

Het Algemeen Dagblad is eveneens positief. 'Teken van leven', kopt die krant op het sportkatern. 'Ajax recht de rug en nadert alsnog Europa', wordt daaraan toegevoegd. 'In het zonovergoten Volendam was weinig te merken van de mokerslagen die Ajax de voorbije week tegen FC Utrecht en Heerenveen incasseerde door zowel een Champions League- als een Europa League-ticket te verkwanselen. De ploeg van interim-coach Oscar García nam het initiatief onmiddellijk stevig in handen. Met veel positiewisselingen en vlotte combinaties pinde het FC Groningen vast op eigen helft.'

Door goals van Klaassen en Jorthy Mokio ligt Ajax nog op koers voor de Conference League. 'Voor het laagste Europese niveau haalde voormalig algemeen directeur Edwin van der Sar vier jaar geleden nog de neus op. Een aantal crisisjaren verder is dat ticket van cruciaal belang voor de wederopbouw van Ajax.' De krant rekent uit dat de club zomaar 20 tot 25 miljoen kan verdienen en daarmee een gat in de begroting voorkomt.

'Ajax weer eens fijn om te aanschouwen'

'Ajax voetbalt zowaar nog eens aardig', oordeelt de Volkskrant. 'Snel voetbal, mooie combinaties, fraaie doelpunten. Ajax was, als alternatief voor het vaak treurige spel dit seizoen, weer eens een fijn elftal om te aanschouwen. Met pit en spelvreugde, zonder angst. Het is best vreemd dat het pas gebeurt nu het seizoen bijna voorbij is, in het extraatje dat Ajax dolgraag had willen ontlopen.'

'Ajax had bij rust al met een nulletje of vier moeten voorstaan. Wout Weghorst, niet bepaald in WK-vorm, miste twee vrije kansen en viel verder op door het vaste repertoire aan misbaar', aldus de Volkskrant. De Amsterdammers nemen het zondag in de finale van de play-offs op tegen FC Utrecht, dat te sterk was voor sc Heerenveen.