Einde van tijdperk: Guardiola bevestigt vertrek bij City

Einde van een tijdperk: Guardiola bevestigt vertrek bij Manchester City

69Reacties

Pep Guardiola stopt deze zomer als manager van Manchester City. De Catalaan stond sinds 2016 aan het roer in het Etihad Stadium en veroverde liefst twintig prijzen, waarmee hij de succesvolste manager in de clubgeschiedenis is.

Manchester City neemt met pijn in het hart afscheid van Guardiola, die de club het afgelopen decennium 'transformeerde'. Onder zijn leiding wonnen The Citizens zes Premier League-titels, drie FA Cups, vijf League Cups, een Champions League, een UEFA Super Cup en een WK voor clubs. Het hoogtepunt was het seizoen 2022/'23, toen de club de treble veroverde.

"Wat een geweldige tijd hebben we samen gehad. Vraag me niet waarom ik wegga. Er is geen reden, maar diep van binnen weet ik dat het mijn tijd is. Niets is eeuwig, anders zou ik hier nog zijn. Eeuwig zullen het gevoel zijn, de mensen, de herinneringen, de liefde die ik heb voor mijn Manchester City", vertelt Guardiola op de clubsite.

Voorzitter Khaldoon Al Mubarak is Guardiola dankbaar. "Er zijn momenten geweest dat hij had kunnen stoppen, en het zou genoeg zijn geweest. Maar op de één of andere manier vond Pep altijd nieuwe energie en ging hij door, waarbij hij verschillende en innovatieve manieren vond om te blijven winnen en succes te behalen. Het resultaat is een decennium vol herinneringen en successen waar de club voor altijd dankbaar voor kan zijn."

Ook algemeen directeur Ferran Soriano steekt de loftrompet. "Peps nalatenschap is buitengewoon en de ware impact ervan zal pas echt worden beoordeeld door toekomstige historici van Manchester City. Hij heeft een doorslaggevende bijdrage geleverd aan onze weg naar wereldwijde top en zijn hoge standaarden zullen een voorbeeld zijn voor onze spelers en managers in de toekomst."

"Tien jaar geleden had niemand geloofd dat we in dit decennium twintig trofeeën zouden winnen met zulk aantrekkelijk voetbal. Het was ondenkbaar... en toch is het gelukt", aldus Soriano. "We zullen Pep voor altijd dankbaar blijven en koesteren de vele onvergetelijke herinneringen. Hij is een City-legende, voor altijd."

Guardiola zit zondag voor het laatst op de bank tijdens het Premier League-duel met Aston Villa. Hoewel hij vertrekt als manager, snijdt Guardiola de banden met Manchester City niet helemaal door. Hij zal een rol als wereldwijde ambassadeur van de City Football Group op zich nemen.

Zijn opvolger staat ondertussen al klaar achter de coulissen. Enzo Maresca, die al een jaar zijn assistent was en eerder dit seizoen werd ontslagen bij Chelsea, neemt het stokje over. Dat meldden Britse media eerder.