Wim Kieft kraakt spitsenbeleid van Ajax en hetzelfde probleem gespot bij Liverpool

Wim Kieft plaats vraagtekens bij Ajax-beleid: 'Dat voelt allemaal niet goed'

Update: 25 mei 2026 om 18:36
92Reacties

Het transferbeleid van Ajax wordt gekraakt door Wim Kieft. Volgens de voormalige topspits, die onder meer bij Ajax en PSV actief was, moeten de Amsterdammers voor een vaste spits kiezen. René van der Gijp ziet hetzelfde probleem bij het Liverpool van Arne Slot.

"Die Steven Gerrard zei als eerste: je kan niet Isak kopen voor 140 miljoen en daarna die Ekitiké voor tachtig, dan geef je een verkeerd beeld af", vertelt Van der Gijp tijdens de podcast KieftJansenEgmondGijp als het over het transferbeleid van Liverpool en Arne Slot gaat. "Daar geef je een signaal mee af aan de anderen van: kijk wat wij kunnen."

Kieft, die ook aangeschoven is bij de podcast, ziet eenzelfde situatie bij Ajax. "Daarom begreep ik ook niet wat ze de afgelopen jaren bij Ajax hebben gedaan. Dan ga je Weghorst halen, maar je hebt Brobbey. Brobbey gaat dan weg en dan ga je Dolberg nog een keer halen. Dat voelt allemaal niet goed als je spits bent. De ene week speel jij en de andere week speelt een ander."

"Ik wil niet de ene week wel spelen en de andere week niet, ik wil topscorer van Nederland worden", vervolgt Kieft zijn verhaal. "Lekker dat gelul allemaal. Als ik in de positie zou zitten dat ik een hele goede spits was, dan zou ik er altijd voor zorgen dat ik de trainer ken en dat ik daar ga spelen. Dat je, als Haaland er ook zit, de illusie hebt dat jij de eerste spits wordt."