
‘Voetbal moet om talent en respect gaan, minder om macht, ego's en politiek’
Anouar Diba vertrekt bij NAC Breda. De voormalig voetballer was sinds januari actief als trainer van de aanvallers van NAC, maar heeft via social media zijn afscheid aangekondigd. Diba haalt daarbij uit naar de vermeende cultuur van 'macht, ego's en politiek' in het voetbal.
'Ik heb besloten om te stoppen bij NAC 1 en daarnaast ook te stoppen bij de jeugdopleiding en het HP-project', begint Diba zijn relaas. 'Ik wil de mooiste club van het land heel veel succes wensen en hopelijk snel directe promotie naar de Eredivisie, waar deze prachtige club hoort. Ik wil iedereen bedanken met wie ik binnen NAC heb samengewerkt.'
'Voetbal blijft het mooiste spelletje dat er is, maar helaas laat de voetbalwereld opnieuw zien waarom het soms niets voor mij is', voegt de oud-aanvaller toe. 'Het blijft een wereld met mensen die dubbele agenda's hebben. Daar zal ik nooit één van worden en ik zal mezelf daar ook nooit voor laten gebruiken. Dit was echt een hele moeilijke beslissing, want ik heb enorm genoten van het op het veld staan, zowel met de talenten als met het eerste elftal. Maar helaas blijkt voetbal nog steeds meer te zijn dan alleen het spelletje.'
Diba deelt daarnaast nog een concrete ergernis. 'Wat mij het meeste pijn doet binnen het jeugdvoetbal, is dat het blijkbaar nog steeds niet overal geaccepteerd wordt dat talenten met verschillende achtergronden ook aan de deur kloppen. En ik merk aan mezelf dat ik daar niet mee kan omgaan. Voetbal is voor iedereen: blank, donker, moslim, christen, joods, voor iedereen. Het moet altijd om talent, respect en liefde voor het spel gaan. Minder om macht, ego's en politiek.'

















