Sneijder en Van der Vaart halen hilarische Oranje-anekdote over Piet Velthuizen

Sneijder en Van der Vaart gaan stuk: 'Van Basten dacht: wie heb ik opgeroepen?'

Update: 1 juni 2026 om 08:52
22Reacties

De speech van Piet Velthuizen toen hij voor het eerst bij het Nederlands elftal zat, zorgt nog altijd voor grote hilariteit bij Wesley Sneijder en Rafael van der Vaart. Ook de reactie van Marco van Basten kunnen de twee oud-internationals zich nog goed herinneren. Tijdens de speech van de oud-Vitesse-keeper ging er bovendien van alles mis.

"Als je voor het eerst bij het Nederlands elftal zit, moet je een speech houden tijdens het eten en Piet Velthuizen zat er voor het eerst bij", begint Van der Vaart aan een anekdote over zijn tijd bij het Nederlands elftal, in de podcast Ziggo Sport: Wes & Raf. "Ting, ting, ting en hij staat zo op. En Van Basten kijkt naar hem van: Wat voor mongool heb ik opgeroepen, wat gaat die nou doen?"

De speech van Velthuizen liep niet helemaal volgens planning. "Hij ging toen een heel verhaal houden en toen ging zijn telefoon ook nog af. Die gooide hij toen maar weg." De anekdote haalt herinneringen bij Sneijder naar boven en de recordinternational schiet hard in de lach. "Klopt ja, hij kreeg hem toen niet uit en gooide hem toen maar weg."

Velthuizen, die tijdens zijn actieve loopbaan onder meer speelde voor Vitesse, AZ, Telstar en Fortuna Sittard en in het buitenland uitkwam voor Hapoel Haifa, Omonia Nicosia en het Spaanse Hércules, kwam uiteindelijk tot één interland. Begin september 2009 liet toenmalig bondscoach Bert van Marwijk hem debuteren tegen Japan. In de met 3-0 gewonnen oefenwedstrijd keepte Velthuizen één helft.