Derksen steunt ING-campagne tegen online haat: 'Dit moet je serieus nemen'

Derksen steunt ING-campagne tegen online haat: 'Dit moet je serieus nemen'

22Reacties

Vandaag Inside heeft dinsdagavond stilgestaan bij de campagne van ING tegen online haat richting voetballers. René van der Gijp, Valentijn Driessen en Johan Derksen kunnen zich voorstellen dat spelers en andere betrokkenen in de voetballerij gebukt gaan onder sommige reacties.  

"Er zijn gewoon heel veel ontevreden mensen", steekt Gijp van wal. "De vrouw van een Engelse speler was laatst bevallen en die kreeg alleen maar berichten van: Ik hoop dat dat kind dood gaat. Dan denk ik bij mezelf: het is te makkelijk. Vroeger moest je een brief schrijven, hem in de enveloppe doen, een postzegel regelen en hem naar het postkantoor brengen. Nu flikker je het er binnen vijf seconden op."  

"Er zijn zoveel mensen die heel ontevreden zijn", aldus Van der Gijp. Derksen snapt de gedachte achter de campagne. "Die spelers zeggen: Onze zwaarste tegenstanders zijn sociale media. Je kunt het ook oplossen zoals ik het doe, door niet te kijken. Mijn dochters zeggen ook altijd: Kijk maar niet. Ik zal dus weleens genoemd worden."  

"Je hoeft je nergens te registreren met je paspoort, of zo", haakt Driessen in. "Je kan dus de meest verschrikkelijke dingen roepen en nooit gestraft worden. Als je wel geregistreerd zou staan, kan je aangepakt worden." Derksen sluit zich daarbij aan. "Iedereen zou een naam moeten hebben waarmee je te vinden bent als je iemand beledigt. Die voetballers zitten altijd op hun telefoontje en kijken ook. Ze gaan er gebukt onder. Als ze zeggen: Dit is onze ergste tegenstander, dan moet je dat serieus nemen." VoetbalPrimeur steunt deze campagne uiteraard ook.