
Gullit is duidelijk: 'Wat bezielt je als je dit soort vreselijke dingen stuurt?'
Met het WK in zicht stijgt de Oranje-koorts. Het kan niet anders dan een voetbalfeest worden in Noord-Amerika, waar de ploeg van bondscoach Ronald Koeman een gooi gaat doen naar de wereldtitel. Maar wat gebeurt er als het tegenzit? Hoe gaan we als land om met kritiek, en vooral: met elkaar? Als aanvoerder van de ING-campagne Deel je liefde voor Oranje met #BoostOranje spreekt Ruud Gullit zich in gesprek met VoetbalPrimeur uit tegen de stortvloed aan haatreacties op social media en pleit hij voor het delen van meer liefde.
Gullit speelde voor Haarlem, Feyenoord, PSV, AC Milan, Sampdoria en Chelsea, kwam 66 keer uit voor het Nederlands elftal en werd uitverkozen tot Europees én Wereldvoetballer van het Jaar. Als geen ander kent de voormalig Oranje-aanvoerder het klappen van de zweep. Dat het soms moeilijk is om aan negativiteit te ontsnappen, heeft hij aan den lijve ondervonden.
Met name op social media gaat het soms wel erg ver, aldus Gullit. "Dat je kritiek levert is oké, maar wat bezielt je als je haat verspreidt en vreselijke dingen naar mensen stuurt?", vertelt Gullit in Na Het Laatste Fluitsignaal, een productie van ING en VoetbalPrimeur. "Ik heb vaak het idee dat mensen je proberen te provoceren met hun uitspraken."
Tekst gaat verder onder de video
Gullit: 'Er is maar één remedie'
Gullit benadrukt dat het 'niet leuk' is als 'mensen je bewust proberen uit te lokken'. Zelf heeft hij een manier gevonden om ermee om te gaan. "Doe zoals ik doe en kijk gewoon niet meer." Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan, weet Gullit. "Maar ik kijk nooit wat mensen schrijven. Nooit. Het interesseert mij niet." Dat heeft ook te maken met zijn schat ervaring. "Misschien ben ik gepokt en gemazeld, doordat ik vanaf mijn zeventiende al in de schijnwerpers sta..."
In de huidige tijdsgeest komt er hoe dan ook veel op voetballers af, zowel positief als negatief. Gullit hoopt dat de Oranje-internationals de liefde van het volk zullen voelen, want met online haat winnen we geen WK. Zijn advies: deel de liefde, #BoostOranje en wie weet boosten wij jouw post!
Deel je liefde voor Oranje met #BoostOranje en wie weet boosten we jouw post. Met de WK-campagne roept ING supporters van Oranje op hun steun aan de spelers zichtbaar te maken met #BoostOranje. Niet door haatdragende berichten te delen, maar door positieve support te posten en te verspreiden. Door content van supporters actief te versterken wil de bank bijdragen aan een positiever online klimaat. Het doel is simpel maar ambitieus: Oranje laten voelen dat Nederland achter hen staat.




