
Acht lessen van Koeman: duo boven Frimpong bij Oranje, spitspositie ligt nog open
Ronald Koeman heeft de selectie van Oranje voor het WK in de Verenigde Staten, Canada en Mexico gepresenteerd. Daarbij ging het om wie er wél aanwezig zijn, maar óók om wie er afwezig zijn. Dit zijn de belangrijkste conclusies na de persconferentie van woensdag.
Verrassingen Wieffer en Summerville boven Frimpong
Jeremie Frimpong is de opvallendste afwezige in de WK-selectie van Oranje. De buitenspeler van Liverpool is deels op fysieke, maar toch vooral op sportieve gronden gepasseerd. "Het is wel een beeld van dit seizoen dat hij regelmatig geblesseerd is geweest. maar ik heb ook voor iemand anders gekozen", zei Koeman.
Of eigenlijk voor twee anderen. En het betreft ook nog behoorlijke verrassingen. Mats Wieffer krijgt de voorkeur boven Frimpong op rechtsback. "Wieffer heeft het hele jaar bij Brighton op rechtsback gespeeld. Die zie ik nu meer als rechtsback dan als middenvelder", verklaarde de bondscoach.
Op rechtsbuiten legt Frimpong het af tegen Crysencio Summerville, die een lichtpunt was bij West Ham United. Koeman was duidelijk over die keuze. "Door zijn snelheid, zijn actie. Het spel zonder bal, in verdedigend opzicht. Hij is heel betrouwbaar."
Koeman had Smit en Valente 'het liefst meegenomen', kiest voor De Roon
Koeman werd uiteraard gevraagd naar de afwezigheid van zijn oogappeltje Kees Smit van AZ en Feyenoord-spelmaker Luciano Valente. Volgens de bondscoach oog Valente sowieso ‘minder fris’ na een zwaar seizoen, maar gaat het vooral ‘om het type middenvelder’ dat hij zocht. Na het wegvallen van Jerdy Schouten wilde de bondscoach een 'slot op de deur'.
Die heeft hij gevonden in Marten de Roon. 'Een karaktergozer', klonk het vol lof. Voor de 34-jarige controleur kwam zijn oproep overigens als een verrassing. "Hij had meer de verwachting dat hij er niet dan wel bij zou zijn, maar na de blessure van Schouten is dat meer in mijn hoofd gaan spelen."
Memphis vs. Malen: wie wordt de spits van Oranje?
Met Donyell Malen, Memphis Depay, Brian Brobbey en Wout Weghorst neemt Koeman vier spelers mee die in de punt van de aanval kunnen staan. Voor pinchhitter Weghorst heeft Koeman een speciale rol, zo benadrukte hij nog maar eens. Voor de basis lijkt het vooral te gaan tussen Memphis en Malen, waarbij de fitheid van die eerste het grootste vraagteken is.
Koeman verklapte wel dat de topscorer aller tijden van Oranje komende nacht in de basis zal staan bij Corinthians. "Ik had liever dat hij eerder minuten had gemaakt", gaf de keuzeheer toe. "Ik ben wel in mijn stelling veranderd. Achteraf wist ik niet zeker of ik op het EK 2024 met hem had moeten beginnen. Dus dat ga ik misschien anders doen."
Het zet misschien wel de deur open voor Malen om straks als eerste spits te starten op het WK. "Alles kan", hield Koeman zich wijselijk op de vlakte. Wel vindt hij dat Malen profiteert van de speelwijze van AS Roma. "Dat is hem op zijn lijf geschreven. De tegenaanval, het afwerken, diepte zoeken. Maar ik denk dat dat ook nog vanaf de rechterkant naar binnen kan zijn."
Zorgen om Timber: twee spelers op stand-by
Jurriën Timber was een vraagteken door zijn blessure, maar hij prijkt op de 26-koppige lijst. De verdediger sluit vandaag of morgen aan op de groepstraining van Arsenal, richting de Champions League-finale tegen Paris Saint-Germain van zaterdag. Koeman dekt zich alvast in voor het geval Timber niet tijdig hersteld is. Lutsharel Geertruida en Ian Maatsen staan op ‘stand-by’ en zullen zich zaterdag eveneens in Zeist melden.
Drie keepers mee naar Amerika, trainingskeeper 'te duur'
Koeman overwoog om vier doelmannen op te nemen in zijn WK-selectie. Mede door de twijfels over de fitheid van enkele spelers, besloot hij uiteindelijk drie doelmannen op te roepen. Justin Bijlow viel buiten de boot en moet zich als vierde keus zelf fit zien te houden. Hem meenemen met het oog op de trainingen, ‘brengt te veel kosten met zich mee’, zo oordeelde de KNVB.
Koeman houdt rekening met hitte
Koeman denkt dat de hitte een belangrijke factor wordt in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. “Ik geloof niet dat het een WK wordt, waarin iedereen volle bak een-op-een speelt. Ik denk dat de intensiteit door de temperaturen iets minder gaat zijn. Je krijgt niet wedstrijden als Paris Saint-Germain – Bayern München.”
De bondscoach zag collega Thomas Tuchel daar al op inspelen bij Engeland. “Ze gaan het gooien op momenten: ingooi, corner. Dat zal een belangrijk item zijn", voorspelde hij.
Koeman zegt niets over Veerman, prijst PSV-ploeggenoot Til
Het karakter van Joey Veerman was onderwerp van gesprek in aanloop naar de bekendmaking van de Oranje-selectie. Hoe zit het met het karakter van Wieffer en De Roon? "Die accepteren hun rol en blijven energie geven aan de rest. En zijn betrouwbaar in hun doen en laten. Ik zeg daarmee niks over Veerman", voegde Koeman daar snel aan toe.
Over een andere PSV-speler liet hij zich wel uitvoerig uit. Guus Til mag zich opmaken voor het WK. "Door zijn prestatie bij zijn club, de fitheid, het type speler. Iemand die ook iets anders brengt dan andere nummer 10's." Als spits wordt Til in eerste instantie niet gezien, hoewel hij daar in Eindhoven geregeld speelde.
Koeman wil Oranje-bubbel
Koeman was duidelijk: hij hoopt dat de Oranje-spelers zich zoveel mogelijk afsluiten van alle meningen van buitenaf. "Het leidt alleen maar af. Basketballers gaan van social media af als ze in de play-offs komen. Dat adviseer ik de spelers misschien ook wel, maar dat zal heel moeilijk zijn. Het gaat om het feit dat je in een bubbel zit. Je bent bezig met de prestatie. Alles van buitenaf, leidt af."
De Oranje-bubbel moet helpen richting dat uiteindelijke doel: de wereldtitel veroveren. "We doen mee om te winnen. Ik weet wat de realiteit is, wat andere landen kunnen brengen. Maar niets is onmogelijk."

















