Henk Veldmate neemt afscheid bij FC Groningen

FC Groningen zwaait clubicoon na 36 (!) jaar uit: 'Besloten niet te verlengen'

Update: 28 mei 2026 om 11:09
13Reacties

Henk Veldmate zwaait af bij FC Groningen. De Internationaal Scout van de Eredivisionist heeft laten weten dat hij zijn aflopende contract niet verlengt. Veldmate is al meerdere decennia actief bij FC Groningen, met tussendoor een uitstapje naar Ajax. Daar was Veldmate tussen 2016 en 2023 werkzaam.

"Ik heb aangegeven nog graag te blijven werken, maar wel met een verminderde omvang en inhoud. Ik wil meer tijd beschikbaar maken voor mijn privéleven. Het is niet gelukt daarover overeenstemming te bereiken – wat kan als je met elkaar gesprekken voert – en daarop heb ik uiteindelijk zelf de knoop doorgehakt om mijn contract bij de club niet te verlengen", vertelt de 69-jarige Veldmate (midden op de foto) op het digitale thuis van FC Groningen.

"Ik kijk terug op een prachtige tijd in verschillende rollen. Ruim 36 jaar werken voor een hele mooie club als FC Groningen is niet iedereen gegeven. Ik koester de vele prachtige momenten, die ik bij de club heb mogen beleven. Mijn vertrek bij FC Groningen zie ik niet als een ‘vaarwel’, maar als een ‘tot ziens’. Ik blijf FC Groningen op de voet volgen en zal ongetwijfeld nog regelmatig op de tribunes in Euroborg zitten."

Veldmate was in de loop der jaren speler, trainer/coach, hoofd jeugdopleiding en manager technische zaken bij De Trots van het Noorden. Die laatste functie bekleedde hij zestien seizoenen. Na anderhalf jaar als hoofd scouting verkaste Veldmate begin 2016 naar Amsterdam, om zeven jaar later terug te keren.