Koeman legt keuze voor De Roon over Smit uit

Koeman verkiest ervaring boven talent: 'Je kijkt wel naar een stukje hiërarchie'

29Reacties

Ronald Koeman heeft tekst en uitleg gegeven over het niet selecteren van Kees Smit. De bondscoach van het Nederlands elftal spreekt van een moeilijke afweging, maar kiest voor ervaring op het WK van komende zomer in de Verenigde Staten, Canada en Mexico.

"Je moest keuzes maken uiteindelijk", vertelt Koeman in gesprek met het radioprogramma Evers & Co van Radio 538. "Kies ik voor De Roon en niet voor Kees Smit? Dat zijn moeilijke afwegingen, maar die moet je wel maken", schetst de keuzeheer.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op de 35-jarige Marten de Roon van Atalanta Bergamo. "Het is een eindtoernooi, dus dan wil je het liefst spelers hebben die uit ervaring weten hoe dat is." Zowel het EK 2020, dat in 2021 werd gespeeld, als het WK 2022 in Qatar maakte De Roon mee. "En ook een rol accepteren, dat had hij (Smit, red.) absoluut ook gedaan, als je niet speelt of niet begint", vervolgt de bondscoach zijn verhaal.

"Je kijkt wel naar een stukje hiërarchie. Dan moeten er keuzes gemaakt worden. Dat is dan heel moeilijk, maar dat is zo." Het Nederlands elftal begint op 14 juni aan het WK met een wedstrijd tegen Japan. In de groepsfase zijn Zweden en Tunesië de andere tegenstanders.

Check nu de nieuwste aflevering van Studio Oranje over de definitieve WK-selectie van het Nederlands elftal!