
Oranje-international neemt twijfels over fitheid weg: 'Heb niet veel ritme nodig'
Tijjani Reijnders denkt dat het Nederlands elftal het heel ver kan schoppen op het WK van aankomende zomer in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. De middenvelder van Oranje en Manchester City denkt dat het elftal van Ronald Koeman moeilijk te verslaan is en vertelt dat de selectie een hechte groep is.
"Natuurlijk zijn er heel veel toplanden. Maar wij zijn moeilijk te verslaan en landen onderschatten ons niet. Dat is een goed teken", steekt Reijnders van wal in gesprek met De Telegraaf. "Het zegt wel iets dat wij Spanje in de Nations League twee keer op een gelijkspel hebben gehouden." De middenvelder van Manchester City, die nadrukkelijk in verband wordt gebracht met een transfer naar Atlético Madrid, is normaal gesproken een vaste basisspeler in Oranje. "De concurrentie in onze selectie is moordend, maar dat moet ook om elkaar tot de limiet te pushen."
Volgens Reijnders is Oranje een hechte groep. "Iedereen moet op de trainingen en in wedstrijden scherp blijven, want we hebben alle 26 spelers nodig. We zijn al een hechte groep en moeten dat niet alleen blijven, maar juist nóg hechter worden. Alleen zo kun je tot successen komen", stelt hij. "Als we elkaar buiten het veld zien, dan hebben we het al veel over het WK. Iedereen kijkt er echt naar uit. Het is aan ons als groep om te bewijzen dat het pessimisme onterecht is. We hebben een heel goede selectie, moeten het toernooi in zien te groeien en willen heel mooie dingen gaan doen."
De dertigvoudig Oranje-international won dit seizoen verschillende prijzen met Manchester City. "Die winnaarsmentaliteit heb ik me eigen mogen maken en die neem ik mee naar het Nederlands elftal en het WK. Ik ben geen groentje meer, zoals ik op het EK nog wel was. Dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee", aldus Reijnders, die aangeeft een goede band met de bondscoach te hebben. "Ik spreek voor mezelf, maar de bondscoach en ik hebben een heel goede band. Ik denk dat hij er ook zo over denkt. Natuurlijk is Koeman ook een speciale trainer voor me, omdat hij me mijn debuut in Oranje heeft laten maken."
Na de winterstop verloor Reijnders zijn basisplaats bij The Citizens. "We gaan het meemaken of dat een voordeel of een nadeel is. Natuurlijk zijn de benen wat frisser. Mensen kunnen ook zeggen dat ik wat minder wedstrijdritme heb. Maar ik voel me goed, heb de laatste wedstrijden gespeeld en daarin voelde ik me fysiek sterk. Laten we het ook niet overdrijven. Ik heb de helft van alle Premier League-wedstrijden in de basis gestaan en vijftig procent van de minuten gemaakt", aldus de middenvelder. "Ik denk dat ik een speler ben die niet heel veel ritme nodig heeft om goed te kunnen spelen, omdat ik altijd alles geef en kan blijven gaan."
Check nu de nieuwste aflevering van Studio Oranje over de definitieve WK-selectie van het Nederlands elftal!


















