AT5 doet onderzoek naar harde kern Ajax

'Schokkend onderzoek naar F-side: Ajax verliest grip op harde kern'

Update: 30 mei 2026 om 12:53
176Reacties

AT5 heeft onderzoek gedaan naar de macht van de F-side, de harde kern van Ajax. Uit onderzoek blijkt dat onder meer vuurwerk ondanks controle toch het stadion binnenkomt, stewards zeggen dat ze uit angst voor de F-side minder ingrijpen en dat bestuurders van Ajax bedreigd worden.

De lokale nieuwszender AT5 sprak in het kader van het onderzoek stewards, oud-bestuurders, F-siders, deskundigen en de voltallige driehoek. Op 30 november van vorig jaar lijkt het compleet mis te gaan in de Johan Cruijff ArenA, nadat de wedstrijd tegen FC Groningen definitief wordt gestaakt. De F-side eert dan een overleden supporter. Later blijkt dat ongeveer 150 fans met dozen vol vuurwerk via een nooddeur het stadion zijn binnengedrongen.

AT5 sprak met verschillende stewards. Uit gesprekken met deze stewards blijkt dat bij de F-side, waar de kans dat er vuurwerk mee naar binnen wordt genomen groter is, niet altijd goed gecontroleerd wordt. "Collega’s zijn bij sommige ingangen meer aan het aaien over kleding in plaats van het echt grondig fouilleren van mensen", laat een steward weten.

De beveiligers vertellen dat er soms ook vooraf al vuurwerk in het stadion wordt neergelegd, als er bijvoorbeeld grote spandoeken worden getoond voorafgaand aan de wedstrijd. 'Ook zouden schoonmakers soms spullen neerleggen. Om dat tegen te gaan, zet Ajax bij sommige wedstrijden speurhonden in die het stadion vooraf controleren op vuurwerk. Toch worden deze niet elke wedstrijd ingezet', zo valt te lezen.

Intimiderend en gewelddadig gedrag

Stewards moeten ook ingrijpen bij wangedrag. Wat meespeelt bij het niet ingrijpen is dat stewards te maken hebben gehad met intimiderend en soms zelfs gewelddadig gedrag. "Bij ingrijpen krijg je al die gasten op je dak", vertelt een steward. Een ander kreeg een klap in haar gezicht. "Hij zei daarna dat hij me buiten zou opwachten."

Tijdens de wedstrijd tegen Groningen worden de beveiligers zo met geweld opzij geduwd. De Amsterdamse burgemeester Halsema noemt de situatie zorgwekkend. "Het kan niet zo zijn dat stewards denken: daar bemoeien we ons niet mee, want dan wijk je eigenlijk voor geweld of de dreiging met geweld", vertelt ze.

Volgens de lokale driehoek is vooral de nieuwe generatie fans lastig in beeld te krijgen. Waar de harde kern vroeger uit een hechte groep bestond, bestaat de F-side tegenwoordig uit meerdere groepen met eigen leiders. "Zo’n grote groep is een veelkoppig monster", aldus oud-teammanager van Ajax David Endt. 'Het laat zien dat de grip op de harde kern slechts beperkt is', besluit AT5.