
'Meer onthutsende details bekend: oud-Ajax-bestuurders thuis bedreigd'
AT5 heeft een schokkend onderzoek gedaan naar de harde kern van Ajax, de F-side. In het onderzoek kwam naar voren dat onder meer vuurwerk ondanks controle de stadions binnenkomt, stewards uit angst voor de harde kern minder ingrijpen en dat ook bestuurders van de Amsterdamse club bedreigd worden.
Naast dat AT5 verschillende stewards, supporters die op de F-side zitten en de lokale driehoek sprak, praatte het ook met twaalf oud-bestuurders van Ajax 'over de invloed van de harde kern binnen de club'. Meerdere willen anoniem blijven en de helft zegt te maken te hebben gehad met bedreigingen of intimidatie vanuit supporters. Toch werden ook sommige bestuurders thuis opgezocht of ontvingen dreigende appjes of telefoontjes.
"Het kwam je privéleven binnen", vertelt een voormalig bestuurder tegen de lokale nieuwszender van Amsterdam. "Ze zoeken uit waar je woont en wie je kinderen zijn." Twee bestuurders zouden zelfs beveiligd moeten worden en bij een deel speelde het mee om vroegtijdig te stoppen in het bestuur. 'Niet in alle gevallen is duidelijk of de dreiging daadwerkelijk vanuit de harde kern kwam', schrijft AT5.
'Eerder sussen dan hard ingrijpen'
Een oud-bestuurder wijst naar Ajax zelf. "Ze doen alsof ze er niets aan kunnen doen. Het hoort er een beetje bij, zeggen ze dan." Volgens diverse betrokkenen zorgt de druk er soms voor dat de Amsterdamse club bij incidenten 'eerder kiest voor sussen dan voor hard ingrijpen tegen de harde kern'. "Je hebt dan standvastige en principiële mensen nodig die voet bij stuk houden en zich niet laten intimideren. Maar dat is niet makkelijk", aldus David Endt, oud-teammanager van Ajax.
De macht van de harde kern gaat verder dan alleen de tribune. "Ik denk dat de invloed groter is dan bij welke club dan ook. Op alle niveaus", laat een oud-bestuurder weten. 'Ondanks dat Ajax de afgelopen jaren de veiligheidsmaatregelen heeft uitgebreid, laten de incidenten zien dat problemen blijven terugkeren. Het laat zien dat de grip op de harde kern slechts beperkt is', zo luidt de conclusie AT5.
Reactie Ajax
Ook hierop heeft Ajax gereageerd in een schriftelijke reactie. 'Bij Ajax zijn uit de afgelopen grofweg 20 jaar twee concrete voorbeelden bekend van feitelijke, strafbare bedreigingen (of verregaande intimidaties) tegen bestuurders. Naast deze voorbeelden wordt online, veelal anoniem, helaas ook van alles geroepen. Wij hebben en voelen een zorgplicht voor onze medewerkers', aldus de directie van de Amsterdammers.

















