
UEFA benoemt PSG-uitblinker tot Champions League-speler van het seizoen
Khvicha Kvaratskhelia is door de UEFA uitgeroepen tot beste speler van het Champions League-seizoen 2025/26. De Georgische aanvaller speelde een sleutelrol in de succesvolle Europese campagne van Paris Saint-Germain, dat de titel voor het tweede jaar op rij veroverde.
De technische commissie van de UEFA was unaniem in haar oordeel over de buitenspeler, die gedurende het toernooi uitgroeide tot een van de uitblinkers in Europa. Kvaratskhelia was goed voor tien doelpunten en zes assists in zestien wedstrijden en maakte daarmee grote indruk vanaf de linkerflank.
Vooral in de eindfase van het toernooi liet de Georgiër zich nadrukkelijk gelden. In de finale tegen Arsenal was hij betrokken bij een belangrijk moment, toen hij in het strafschopgebied werd neergehaald door Cristhian Mosquera. De toegekende strafschop werd vervolgens benut door Ousmane Dembélé, waarmee PSG op gelijke hoogte kwam in de wedstrijd die na strafschoppen in een Parijse zege eindigde.
Ook in de halve finale tegen Bayern München liet Kvaratskhelia zich zien met een opvallende hoofdrol. In het spectaculaire heenduel (5-4) maakte hij twee doelpunten, waaronder een fraai afstandsschot waarmee hij PSG terug in de wedstrijd bracht.
Met zijn bekroning treedt Kvaratskhelia in de voetsporen van onder meer ploeggenoot Ousmane Dembélé, Vinícius Júnior, Rodri en Karim Benzema, die de prijs in eerdere seizoenen in ontvangst mochten nemen.

















