Crysencio Summerville mag zich opmaken voor debuut tegen Algerije

Oranje-buitenspeler mag zich opmaken voor debuut: 'Speelt waarschijnlijk woensdag'

9Reacties

Crysencio Summerville is gebrand om zijn eerste interland voor Nederland te spelen. Waarschijnlijk speelt hij woensdagavond al tegen Algerije, meldt De Telegraaf. Tot dusver maakte de 24-jarige buitenspeler enkel minuten in jeugdinterlands voor Oranje. Summerville heeft een ‘toptoernooi’ voor ogen.

:Mijn doel is wereldkampioen worden en met goals en veel assists belangrijk zijn voor het team. Een toptoernooi draaien", vertelt de buitenspeler van West Ham United, waar hij dit seizoen goed was voor vijf doelpunten en twee assists, maar ook degradeerde. Bij West Ham speelde hij vooral als linksbuiten. Dat is, 'waarschijnlijk vanavond tegen Algerije al', anders. "Ik ben ook begonnen als rechtsbuiten, maar de laatste twee of drie seizoenen getransformeerd tot linksbuiten."

Met West Ham degradeerde Summerville dit seizoen uit de Premier League. "Zo'n mooie, grote club als West Ham United hoort niet in het Championship. Ik hoop dat we zo snel mogelijk weer terugkeren in de Premier League. Het was op de club heel zuur. We weten allemaal dat het dit seizoen niet goed genoeg was. Nu ben ik bij Oranje, dus moet ik de knop omzetten en me op het WK focussen." Hij probeert daar zoveel mogelijk in te investeren. "Ik praat veel met de ervaren jongens Memphis, Cody Gakpo, Virgil van Dijk en Frenkie natuurlijk. Dat zijn spelers van wie ik veel kan leren en advies kan krijgen."

Ieder seizoen schrijft hij zijn doelen op. "Dit keer was dat het WK spelen. Daarom ben ik zo blij dat ik nu bij de selectie zit." Het plan was aanvankelijk dat hij in maart al bij de selectie zou zitten, maar toen had hij nog te maken met een blessure. "Ik heb er hiervoor natuurlijk ook nog nooit bij gezeten, dus had ik wel mijn twijfels. Natuurlijk kent de bondscoach mijn kwaliteiten, want hij heeft veel wedstrijden gezien. Maar voor een trainer is het lastig in te schatten hoe iemand in de groep past. Toen ik het belletje kreeg, was ik gewoon heel blij en dankbaar dat de coach voor mij heeft gekozen."